Jak jsme informovali na našem webu a posléze v čísle 5/2016 tištěného časopisu v obsáhlém příspěvku, rozhodl se berlínský DP (BVG; Berliner Verkehrsgesellschaft) k netradičnímu kroku v rámci doplnění své flotily souprav metra a do služby povolal po letech opět již vyřazené jednotky řad D a DL, které sloužily buďto jako historické, anebo jako sklad.
První z jednotek si dopravce BVG převzal po provedené opravě (spojené s nezbytným vybavením některými novými prvky) v listopadu 2016. Následně byly zahájeny zkušební jízdy v berlínském podzemí. V pátek 24. 3. 2017 pak byla první ze tří dvouvozových jednotek – ev. č. 2020+2021 – spuštěna na trasu U55. Ta je v rámci berlínské sítě výjimečná, neboť je oddělená od zbytku tratí a fakticky se jedná o torzo původně plánovaného prodloužení linky U5, na němž se sice dnes již opět pracuje, nicméně v době otevření trasy U55 byly práce na něm přerušeny kvůli enormním finančním nákladům, které si stavba vynucovala. Otevření alespoň dokončené části s třemi stanicemi pod označením U55 bylo zvoleno jako levnější varianta, než vracet finanční prostředky poskytnuté ze státního rozpočtu na stavbu metra v případě přerušení výstavby. Tím vznikla tato atypická trať, na níž musí být vozidla převážena skrze speciální otevřenou část tunelu, do níž se jednotlivé vozy spouštějí jeřábem. Část prostoru za stanicí Hauptbahnhof slouží poté taky pro potřeby údržby (fakticky jde o další miniaturní depo).
Postupně by měly být na trasu U55, která má dnes hlavně turistický charakter, spuštěny všechny tři jednotky. Naopak V květnu 2017 se očekává, že tunel opustí jednotky řady F, které jsou na trase U55 provozovány nyní.
Redakce ve spolupráci s Markusem Jurziczekem