Trolejbusy typu ZiU-9, resp. přesněji ZiU-682 (v různých variantách), jsou naprostým fenoménem. První prototyp vozidla byl v Sovětském svazu vyroben již v roce 1966, sériová výroba začala v roce 1972 a běžela fakticky až do roku 2015, kdy byla v souvislosti se ztrátou poptávky po tomto modelu produkce zastavena. V průběhu 43 let, během nichž sériová výroba těchto „ziuček“ běžela, mělo být vyrobeno přes 42000 vozidel v různých variantách. Skutečný počet ovšem bude zřejmě ještě větší, neboť vyráběny byly i tzv. klony, které vozy ZiU-682 v různě velké míře kopírovaly (například běloruské trolejbusy ACSM-100 a ACSM 101 vyráběné v 90. letech jsou od originálů téměř nerozeznatelné).
Trolejbusy ZiU-682 se staly nejvíce vyráběným modelem trolejbusů na světě. Kromě Sovětského svazu se objevily také v Bulharsku, Maďarsku, Rumunsku, Polsku, Řecku, Argentině, Kolumbii a Mongolsku. Krátce byly testovány také ve Finsku a v 70. letech se přechodně uvažovalo i o možnosti jejich pořízení do Československa (v souvislosti s plánem zastavit výrobu tuzemských trolejbusů). Dodnes tvoří řada ZiU-682 neodmyslitelný kolorit řady měst ve východní Evropě, kde se v rámci údržby realizují na trolejbusech nejrůznější opravy, úpravy a modernizace. Některé z nich jsou spojené i s novostavbou vozové skříně, nicméně elektrická výzbroj se nezřídka používá z původních vozidel. Označení rekonstruovaných vozů navíc nadále operuje s označením ZiU-682.
To je případ také velmi neobvyklé modernizace, která byla provedena ve městě Žitomir (Žytomyr, nebo též Žitomír) na Ukrajině. Místní dopravce se rozhodl v rámci opravy s výměnou karoserie použít skříň, v jejíž konstrukci je použit nízkopodlažní oddíl ve střední části karoserie. Jde tedy o podobný způsob, jaký je již dlouhou dobu uplatňován ve východoevropských státech při modernizaci starších tramvají koncepce PCC (Tatra).
Hotový trolejbusy byl dne 16. května 2017 představen v trolejbusovém depu č. 1 žitomirského dopravního podniku (Житомирське трамвайно-тролейбусне управління), kde jej prezentovali zástupci dopravce, zastupitelstva, ale i samotný primátor. Oficiálně byl vůz prezentován jako nový trolejbus vyhotovený kapacitami vlastních trolejbusových dílen.
Zástupce DP pověřený vedením výroby k neobvyklému trolejbusu uvedl: „Opustili jsme koncepci zadní nápravy s trakčním motorem umístěným ve střední části karoserie trolejbusu. Toto nám umožnilo vytvořit v trolejbusu prostor s nízkou úrovní podlahy. Prostor sice není nikterak velký, ale umožňuje pohodlný nástup například pro invalidní cestující na vozíku nebo pro matky s kočárky.“
Primátor města celý projekt podporuje a tvrdí, že první nízkopodlažní vůz postavený na platformě typu ZiU-682 nebude ve vozovém parku osamocený: „Další trolejbus bude mít ještě větší podíl nízké podlahy. Také snížíme okna trolejbusu. Budou přidána další vylepšení. Chtěl bych pogratulovat pracovníkům DP, že přesvědčivě ukázali, že umějí pracovat, umějí vyrábět, protože ne všichni věřili, že DP dovede „od nuly“ postavit nový trolejbus.“ Ačkoli oficiálně se hovoří výhradně o novém trolejbuse, ve skutečnosti je typ nadále vykazován jako vůz ZiU-682G ev. č. 2049, který byl vyroben v roce 1991. Ostatně ani pozměněný design (mj. jsou použita například lepená okna na karoserii) předobraz v původním řešení trolejbusu nezapře. Použita měla být i elektrická výzbroj vozidla ZiU-682G a některé další součásti z původního vozu.
Páteř vozového parku žitomirských trolejbusů dosud tvoří trolejbusy ZiU ruské (sovětské) výroby. Nové trolejbusy město zakoupilo naposledy v roce 2007 (jednalo se o šestici vozů ukrajinské značky LAZ). V posledních letech byl vozový park doplňován zejména nákupy ojetých trolejbusů Škoda 14 Tr a 15 Tr ze zemí EU. Kromě toho byly vlastními silami prováděny generální opravy trolejbusů ZiU, při kterých byla karoserie prakticky postavena znovu, za užití náprav, elektrické výzbroje a dalších komponentů z původního trolejbusu. Nyní však byl poprvé proces pouhé výměny skříní posunut dál a původní trolejbus byl inovován úpravou skříně spočívající ve snížení úrovně podlahy v oblasti středních dveří.
Přestavba trolejbusu si vyžádala finanční prostředky ve výši 980 000 hřiven (zhruba 880 000 Kč). V těchto dnech probíhají zkušební jízdy trolejbusu, po nichž se očekává zařazení do pravidelného provozu s pasažéry.