V únoru t. r. jsme na webu časopisu upozorňovali na podivně rychlý ústup trolejbusů z řady moskevských linek a argumenty, které tento proces obhajovaly. Sotva uplynul půl rok a působiště trolejbusů se opět ztenčilo, přičemž jimi vedené linky byly zpravidla převedeny do autobusového režimu, nebo zkráceny. Momentálně do samotného centra ohraničeného Sadovým kolcem a řekou Moskvou nezasahuje už ani jedna linka, kterou by trolejbusy obsluhovaly. Moskva se už přitom nechala slyšet, že některé trolejbusy znovu pošle do jiných měst.
Moskva se momentálně nachází ve fázi horečné přípravy na nadcházející světový šampionát ve fotbale a před časem nastoupila cestu nebývalé obnovy, kterou se dnes nemůže pochlubit žádné jiné evropské město, přičemž téměř všude, včetně oblastí vzdálenějších od centra, vládne nezvyklý pořádek a čistota. Právě v tomto kontextu nebývalého pokroku ale ustupují z města trolejbusy, které byly jeho koloritem po dlouhá desetiletí.
Rozsah rušení mezi léty 2014 až 2016 je zachycen zde, nicméně aktuální plánek by již byl červenější. Je otázkou, kdy a jestli se celý proces likvidace trolejbusové sítě, která dle všeho již přestala být největší na světě, zastaví. Některé trolejbusové vozovny již ukončily (ukončují) provoz a objíždět v případě potřeby trolejbusovou síť dokola se dá jen po ulicích daleko od centra, což je neekonomické, než když se trolejbusy mohly přesouvat po Sadovém kolcu. Od února do poloviny července 2017 došlo ke zrušení následujících trolejbusových linek a tratí:
11. 02. 2017 – linka číslo 55
18. 03. 2017 – linky č. 29 a 29k
29. 04. 2017 – linky č. 13 a 32
13. 05. 2017 – linka č. 71
29. 05. 2017 – linka č. 18
03. 06. 2017 – linky č. 51, 86 a 40
05. 06. 2017 – linka č. 88
10. 06. 2017 – linka č. 45
17. 06. 2017 – linky č. m7, m7k a 23
23. 06. 2017 – trasa na ulici Novorjazanskaja
15. 07. 2017 – zkrácení linky č. 61
Celkem tedy bylo zcela či částečně nahrazeno autobusy během půl roku již 16 trolejbusových linek.
Jedním z posledně oznámených měst, které se může těšit na moskevské trolejbusy, jmenovitě 15 ks, je jihoruská Machačkala, kterou našinci znají coby krátkou štaci fotbalového trenéra Pavla Vrby. Zatím přitom nic nenasvědčuje tomu, že by se rušení trolejbusových linek zastavilo.
Text a foto: Vít Hinčica