Menu

Kazaň nadále pokračuje v obnově trolejbusového a tramvajového parku

Prezident Tatarstánu má trolejbusy očividně v oblibě, takovouto parádu s balónky a reprezentativními uniformami nepřipraví při přejímce nových trolejbusů ani leckterý podnik v našich končinách. Snímek je z loňského září. (foto: Аппарат Президента Республики Татарстан)
Prezident Tatarstánu má trolejbusy očividně v oblibě, takovouto parádu s balónky a reprezentativními uniformami nepřipraví při přejímce nových trolejbusů ani leckterý podnik v našich končinách. Snímek je z loňského září. (foto: Аппарат Президента Республики Татарстан)
Stáhnout PDF
Nezařazené
31. 07. 2017 07:38
Redakce
1 minuta čtení

„U nás nezůstane ani jeden starý trolejbus a tramvaj – park se obnoví na 100 %.“ Toto loni při příležitosti zářijové přejímky 24 nových trolejbusů a 11 nových tramvají prohlásil prezident Republiky Tatarstán Rustam Minnichanov a své slovo již de facto dodržel.

Prezident Tatarstánu má trolejbusy očividně v oblibě, takovouto parádu s balónky a reprezentativními uniformami nepřipraví při přejímce nových trolejbusů ani leckterý podnik v našich končinách. Snímek je z loňského září. (foto: Аппарат Президента Республики Татарстан)

Osmé největší město Ruské federace a hlavní město Tatarstánu, Kazaň, v posledních letech kráčí výrazně kupředu a získává moderní háv, takže nebýt nápisů v azbuce a tatarštině, jeden by hádal, že je někde v západní Evropě. Po dopravní stránce se Kazaň také rozvíjí a zdá se, že chce držet krok se západním světem, když se snaží zlepšovat ovzduší podporou elektrické dopravy, přičemž rozvíjí nejen svůj tramvajový, ale i trolejbusový provoz, nehledě pak na investice do plánované výstavby druhé linky metra.

Loni přišlo do města 70 nových sólo trolejbusů a 22 nových sólo tramvají, od roku 2003 se tak jednalo už o 203 nových trolejbusů a 92 nových tramvají. Poslední nejstarší trolejbusy staré zhruba třicet let opustily ulice na konci loňského roku, nejstarší tramvaje pak pocházejí z přelomu století, a i ony uklidí cestu novějším vozidlům. Přesto je už teď průměrné stáří u obou typů vozidel pod 10 let, což lze považovat za vyhovující. 

Letos má přijít dalších 15 trolejbusů a sedm tramvají. Kromě toho se plánuje dostavba okružní tramvajové tratě s délkou 33 km, která má momentálně délku 22,9 km. Tato okružní trať začala být v letech 2009 až 2013 vytvářena opravou a výstavbou nových tramvajových úseků při příležitosti univerziády, která se v Kazani konala v roce 2013. Trať, kterou dnes obsluhuje linka č. 5 (celá cesta jí trvá necelou hodinu), má na většině své trasy charakter rychlodráhy. Mimoto se ještě plánuje rychlodrážní úsek pro obsluhu severozápadní čtvrti Salavat Kupere.

Trolejbusy na západně ležící konečné Rečnoj port, která, jak napovídá název, sídlí u přístavu, jmenovitě na řece Volze. 

Pracovníci kazaňského dopravního podniku Metroelektrotrans spravujícího metro, trolejbusy a tramvaje (roku 2015 převezl cca 67 mil. cestujících) jsou s obnovou vozového parku dle informací z ruských médií naprosto spokojeni. Navíc, díky krizovému období, si DP nemůže stěžovat na nedostatek zaměstnanců, kteří stabilním zaměstnáním a průměrným platem od 30 do 35 tisíc rublů (cca 12–13 tisíc), jenž je na úrovni ruského průměru, podle všeho nepohrdnou.

Zákazníky běloruské tramvaje typu BKM-843 bychom napočítali na prstech jedné ruky. Tím největším je Kazaň, která jich má 20 ks. Letos je potvrzená objednávka na další tři vozy, což je počet, který si v minulosti pořídil Petrohrad. Zde je jedna z tramvají zachycena na konečné linky č. 5

„V mládí jsem využíval trolejbus a tramvaj,…“ prohlásil Minnichanov, který má evidentně k oběma těmto druhům MHD blízko, když se neváhal svézt i v jejich kabině a pobavit se s cestujícími. 

Text a foto: Vít Hinčica

Podobné články