„U nás nezůstane ani jeden starý trolejbus a tramvaj – park se obnoví na 100 %.“ Toto loni při příležitosti zářijové přejímky 24 nových trolejbusů a 11 nových tramvají prohlásil prezident Republiky Tatarstán Rustam Minnichanov a své slovo již de facto dodržel.
Osmé největší město Ruské federace a hlavní město Tatarstánu, Kazaň, v posledních letech kráčí výrazně kupředu a získává moderní háv, takže nebýt nápisů v azbuce a tatarštině, jeden by hádal, že je někde v západní Evropě. Po dopravní stránce se Kazaň také rozvíjí a zdá se, že chce držet krok se západním světem, když se snaží zlepšovat ovzduší podporou elektrické dopravy, přičemž rozvíjí nejen svůj tramvajový, ale i trolejbusový provoz, nehledě pak na investice do plánované výstavby druhé linky metra.
Loni přišlo do města 70 nových sólo trolejbusů a 22 nových sólo tramvají, od roku 2003 se tak jednalo už o 203 nových trolejbusů a 92 nových tramvají. Poslední nejstarší trolejbusy staré zhruba třicet let opustily ulice na konci loňského roku, nejstarší tramvaje pak pocházejí z přelomu století, a i ony uklidí cestu novějším vozidlům. Přesto je už teď průměrné stáří u obou typů vozidel pod 10 let, což lze považovat za vyhovující.
Letos má přijít dalších 15 trolejbusů a sedm tramvají. Kromě toho se plánuje dostavba okružní tramvajové tratě s délkou 33 km, která má momentálně délku 22,9 km. Tato okružní trať začala být v letech 2009 až 2013 vytvářena opravou a výstavbou nových tramvajových úseků při příležitosti univerziády, která se v Kazani konala v roce 2013. Trať, kterou dnes obsluhuje linka č. 5 (celá cesta jí trvá necelou hodinu), má na většině své trasy charakter rychlodráhy. Mimoto se ještě plánuje rychlodrážní úsek pro obsluhu severozápadní čtvrti Salavat Kupere.
Pracovníci kazaňského dopravního podniku Metroelektrotrans spravujícího metro, trolejbusy a tramvaje (roku 2015 převezl cca 67 mil. cestujících) jsou s obnovou vozového parku dle informací z ruských médií naprosto spokojeni. Navíc, díky krizovému období, si DP nemůže stěžovat na nedostatek zaměstnanců, kteří stabilním zaměstnáním a průměrným platem od 30 do 35 tisíc rublů (cca 12–13 tisíc), jenž je na úrovni ruského průměru, podle všeho nepohrdnou.
„V mládí jsem využíval trolejbus a tramvaj,…“ prohlásil Minnichanov, který má evidentně k oběma těmto druhům MHD blízko, když se neváhal svézt i v jejich kabině a pobavit se s cestujícími.
Text a foto: Vít Hinčica