Polské Kielce, které jsou českým a slovenským čtenářům známé především jako dějiště veletrhu TRANSEXPO, pořídí hybridní autobusy. Celkem by jich mělo do města dorazit 25. Dopravce ZTM Kielce podepsal smlouvu na jejich dodávku se společností Solaris Bus & Coach.
O zakázku pro Kielce měli zájem dva výrobci – nabídku vedle Solarisu podalo ještě švédské Volvo, které však skončilo v poli poražených. Z celkového počtu 25 vozidel by mělo být 10 článkových o délce 18 m a 15 v sólo provedení. Všechny autobusy by měly být zřejmě již v provedení s karoserií Nového Urbina (New Urbino), přičemž zatím není veřejně známo, jakou technologii hybridního pohonu Solaris u vozidel použije. V loňském roce představil svůj první hybrid v provedení Nového Urbina, který využívá hybridního systému společnosti BAE Systems. Kloubový hybrid v provedení Nového Urbina doposud představen nebyl, v nabídce jsou prozatím starší modely, které je možné pořídit teoreticky v provedení s hybridními systémy Allison, Voith (DIWAhybrid) nebo Vossloh Kiepe.
Celková cena za 25 hybridních vozů pro Kielce činí 55,97 mil. zlotých (cca 353 mil. Kč), což je více, než dopravce v tendru původně předpokládal (a to o cca 22 mil. Kč, resp. 3,5 mil. zlotých). Jeden sólo vůz má stát 1,96 mil. zlotých (cca 12,4 mil. Kč) a článkový vůz by měl vycházet na zhruba 16,8 mil. Kč (2,66 mil. zlotých). Cena hybridních vozidel se tak značně přibližuje cenám za celoelektrické autobusy (elektrobusy) a v prostředí Polska je i vyšší, než cena za trolejbusy (například Tychy nakoupily v nedávné minulosti trolejbusy včetně bateriového pohonu za cenu okolo 9,2 mil. Kč).
Hybridní autobusy by měly být do Kielců dodány do poloviny prosince 2017. V provozu se mají objevit od počátku příštího roku. S ohledem na probíhající soutěž na zajišťování dopravní obslužnosti ve městě ovšem není doposud jasné, kdo bude nakonec provozovatelem těchto nových autobusů.
Libor Hinčica za využití TZ Solaris Bus & Coach