Společnost FlixBus propojení od 17. srpna celkem 17 tuzemských měst. Pouští se totiž do razantního posílení své pozice na trhu skrze zavedení vnitrostátních linek, čímž firma jednoznačně „vyhlašuje válku“ především své největší české konkurenci – RegioJetu .
Žluté a zelené autobusy si zdárně konkurují již delší dobu, avšak především na mezistátních spojích. Je sice pravdou, že už dnes bylo možné používat FlixBusu například na populární trase mezi Prahou a Libercem, jednalo se však o vnitrostátní přepravu v omezeném rozsahu spojů na linkách směřujících dále do Polska. Nyní se však německá firma chystá zaútočit na přízeň cestujících na řadě tras, kde až doposud RegioJet dominoval.
„Od 17. srpna začneme s provozem na vnitrostátních linkách v České republice. Propojíme 17 českých měst a hned od začátku nasadíme vysoký počet spojů. V některých případech budou intervaly mezi odjezdy jen 30 minut,“ říká Pavel Prouza, ředitel společnosti FlixBus pro Českou republiku a Slovensko. Další vnitrostátní spojení společnost nasadí od 3. září, které je již nyní možné siobjednat. Ceny akčních jízdenek přitom začínají již na 49 Kč. I standardní jízdné je výhodné. Například jízdenka mezi Prahou a Brnem má vycházet na 149 Kč, zatímco RegioJet má na stejné trase cenu 165 Kč (navíc s kreditovou jízdenkou, standardně 210 Kč). Jízdenka „žlutým autobusem“ z Prahy do Liberce zase vychází obvykle na 100 Kč (90 Kč s kreditovou jízdenkou), FlixBus nabízí cenu 79 Kč. Také oblíbená relace z Prahy do Českých Budějovic je v základním tarifu FlixBusu nyní levnější (119 Kč), než je tomu v případě RegioJetu (155 Kč), a to opět i ve srovnání s tzv. kreditovou jízdenku (139 Kč). Kromě spojů, které pod značkou FlixBusu provozuje společnost UMBRELLA Coach & Buses s. r. o. jsou ovšem právě na trase do Českých Budějovic nabízeny i spoje provozované dopravcem Blaguss Reisen GmbH. Ty odjíždějí z Prahy ve stejné časy jako autobusy společnosti UMBRELLA Coach & Buses, v Českých Budějovicích jsou však o 10 minut rychleji a cena jízdného je zde výrazně vyšší (229–299 Kč). Cestující se tedy musí mít při nákupu jízdenky poněkud na pozoru.
Autobusy FlixBusu navíc nebudou vnitrostátní dopravu zajišťovat jen pár spoji denně. Mezi Prahou a Brnem pojedou autobusy 28x denně, do Liberce 9x a do Českých Budějovic 12x. Mezi Brnem a Ostravou pak bude k dispozici 9 spojů denně. Na této relaci by měly být autobusy FlixBusu i na nedostavěné dálniční síti rychlejší než vlaky, což je poněkud tristním obrazem stavu české železnice na relaci mezi druhým a třetím největším městem republiky. Na druhé straně jízdenky zde startují na 179 Kč, zatímco České dráhy nabízejí bez slevy svezení za 169 Kč. Klimatizovaných vozů je však na této trase nasazováno poskrovnu a rovněž WiFi připojení ve vlacích chybí.
FlixBus navíc dává najevo, že současný start vnitrostátních linek je jen začátek. „Naším cílem je být jedničkou na klíčových linkách do roku 2018 a postupně zapojit do naší zelené sítě celou Českou republiku,“ dodává Pavel Prouza.
Libor Hinčica
Pro úplnost článku ještě doplňujeme reakci společnosti STUDENT AGENCY, která je provozovatelem autobusů RegioJet:
RegioJet nabízí největší rozsah služeb za nejvýhodnější cenu a na vývoj na trhu je připraven reagovat
Konkurence se určitě nebojíme – je normální součástí trhu. Uděláme vše pro to, abychom i nadále byli pro zákazníky v České republice jedničkou s největším rozsahem služeb a spojení za nejvýhodnější ceny. Český zákazník je náročný a RegioJet si vybírá právě díky největšímu rozsahu služeb za nejlepší cenu.
- Cesta s námi není nuda – může si ji zkrátit sledováním filmů a dalšího programu z individuálních obrazovek v sedačkách – podobně jako v letecké dopravě. Zdarma mají cestující horké nápoje, denní tisk, připojení k internetu, elektrickou zástrčku
- Zdarma mají cestující vždy jako součást jízdenky také místenku na konkrétní sedadlo, které si sami dopředu vyberou
- Máme jednoduchý a srozumitelný rezervační systém a prodejní aplikaci
- Ceny jízdenek na vnitrostátních linkách v ČR začínají na 10 Kč, v případě mezinárodních linek je to 1 EUR (26 Kč – na lince Bratislava – Vídeň)
RegioJet aktuálně spojuje svými autobusy a vlaky více než 80 míst v České republice a na nejvytíženějších trasách jezdí každých 30 minut. Naše služby budeme dále rozšiřovat a na vývoj trhu budeme určitě reagovat a přijdeme s dalšími zvýhodněními pro zákazníky. Stali jsme se úspěšnou značkou právě díky nim. Vždy jsme se snažili zákazníkům naslouchat a reagovat na jejich přání a podněty tak, aby měli důvod si vybrat právě RegioJet. To považujeme za naši jedinečnou přidanou hodnotu a oproti velkým globálním hráčům s jednotnou anonymnitou služeb.
16 milionů cestujících ročně
Rychle rosteme a autobusy společně s vlaky v letošním roce přepraví přibližně 16 milionů cestujících. V prvním pololetí jsme otevřeli řadu vnitrostátních a mezinárodních linek a žluté autobusy začaly nově jezdit například z Prahy do Klatov, Strakonic, Vimperka, Špindlerova Mlýny, Mladé Boleslavi či Náchoda a v zahraničí pak do Pasova, Splitu, Aradu či Temešváru v Rumunsku. Další nové linky se chystáme otevřít na podzim – například na Ukrajinu.
Na všech našich vnitrostátních a mezinárodních linkách nasazujeme nejmodernější klimatizované autobusy Fun&Relax s obrazovkami v sedačkách a s dalším palubním servisem. Právě kombinace nejmodernějšího vybavení autobusu, palubních služeb a nejvýhodnější ceny jsou největším benefitem pro zákazníka.
Úspěšně rosteme v Německu – RegioJet je 3. největším dopravcem na vnitrostátních autobusových linkách v SRN
Navíc na linkách, kde si s Flixbusem dneska přímo konkurujeme, jsme velmi úspěšní a jsou to naše nejrychleji rostoucí autobusové linky. Platí to například o trase Praha – Drážďany – Berlín, kde náš nárůst v prvním pololetí meziročně činil 12 %. Právě díky službám a výhodným cenám se nám na této lince daří získávat nové zákazníky i přímo na německém trhu na vnitrostátním úseku mezi Dražďany a Berlínem a posilovat pozici na německém trhu, kde je RegioJet aktuálně 3. největším dopravcem ve vnitrostátní autobusové dopravě.
Ing. Aleš Ondrůj, RegioJet