Kazachstán letos hostí tradiční světovou výstavu EXPO, na níž byl mj. představen první autobus německého výrobce MAN Truck & Bus, který byl vyhotoven coby 100% nízkopodlažní vůz s pohonem na CNG v závodě MAN Auto Uzbekistan.
Autobusy s plynovým pohonem nejsou v nabídce MAN Truck & Bus novinkou, ostatně prodloužený článkový model MAN Lion’s City GL CNG byl držitelem titulu Bus of the Year 2015 a neméně známé jsou z minulosti aktivity německého výrobce v oblasti produkce autobusů na propan-butan (LPG), kterými kdysi zásobil zejména Vídeň (několik vozů se ale dostalo také do severočeského Mostu). Firma samotná uvádí, že má s vývojem plynových autobusů více než 70leté zkušenosti.
V oblasti střední Asie ovšem MAN doposud své plynové autobusy nenabízel. To se mění až nyní díky spolupráci s místním producentem Auto Uzbekistan. Obě společnosti založily joint-venture pod názvem MAN Auto Uzbekistan a zahájily společnou montáž prvních vozů. Autobusy jsou postaveny na podvozcích MAN a mají hliníkovou karoserii, což má přispívat k úspoře hmotnosti. 12m vozy mohou v závislosti na uspořádání interiéru nabídnout až 90 míst k sezení. Motory použité v těchto autobusech budou plnit emisní normu EEV (ta předcházela normě EURO 6). Výkon motorů bude 228 kW, dojezd na jedno naplnění má být cca 380 km.
MAN Truck & Bus dává, stejně jako většina dalších producentů, vývoj CNG autobusů zejména do souvislosti s nízkými emisemi a snižováním uhlíkové stopy. Také v zemích střední Asie by tak měli být dopravci lákáni zejména na to, že plynové autobusy mají výrazný ekologický přínos. Ten však byl opakovaně v řadě studií již zpochybněn…
Libor Hinčica za využití TZ MAN Truck & Bus