Jeden a půl patrové trolejbusy byly zvláštním specifikem vybraných trolejbusových provozů v západním Německu, jak jsme si představili v našem včerejším článku. Jeden z nich postavený na podvozku Henschel 562E se dochoval do dnešních dnů v trolejbusovém muzeu ve Velké Británii. Jak se ale trolejbus do ostrovního království dostal?
Dave Chick stojící v čele Britské trolejbusové společnosti (British Trolleybus Society) uvádí, že vůz ev. č. 22 z Cách (Aachen) byl vytipován na počátku 70. let, kdy šlo o jeden z posledních provozních vozů svého druhu v pravidelném provozu. Při budování sbírky historických trolejbusů v muzeu v Sandtoftu se zdálo vhodné tento typ trolejbusu zachovat coby poněkud exotické řešení konstrukce. Gert Aberson, který tehdy v muzejní společnosti působil, napsal tehdejšímu provozovateli trolejbusů v Cáchách společnosti ASEAG o zájmu muzea trolejbus pořídit, nicméně na svůj dopis nedostal žádnou odpověď. Rozhodl se proto během své cesty do Švýcarska v roce 1972, že do Cách zavolá. V místní trolejbusové vozovně mu odpověděli, že trolejbus byl 10. 10. 1972 vyřazen z provozu a stojí prozatím ve vozovně.
Gert Aberson zopakoval svůj záměr trolejbus odkoupit, nicméně dopravce ASEAG se ochotně nabídl, že trolejbus pro muzejní účely poskytne zdarma. Podmínkou však bylo, že trolejbus opustí co nejrychleji prostory vozovny. Narychlo se tak podařilo zorganizovat jeho transport do Velké Británie, na jejímž území se nezvyklý trolejbus objevil dne 29. 11. 1972. Své první útočiště našel v autobusových garážích v přístavním městě Great Yarmouth, odkud byl dne 8. 3. 1973 převezen do Východoanglického dopravního muzea (East Anglia Transport Museum). Dne 20. 5. 1973 byl pak konečně převezen až do trolejbusového muzea v Sandtoftu, které je největším trolejbusovým muzeem na světě.
Trolejbus ev. č. 22 byl po většinu času uschován v krytých prostorách, nicméně v posledních dvou letech bylo bohužel nezbytné odstavit jej ven. Ostrovní klima ovšem „německému emigrantovi“ nesvědčilo a stav vozidla se prudce zhoršil. Muzeum ovšem vytvořilo sbírku na celkovou renovaci trolejbusu. V současné době se prověřují možnosti, kde by bylo možné náročnou opravu nezvyklého vozidla provést. Není přitom jistě bez zajímavosti, že jednou ze zkoumaných variant je i oprava u některé ze specializovaných společností v České republice.
Dave Chick (vedoucí British Trolleybus Sociaty), Libor Hinčica