Nadpis dnešního článku přebírá známý úryvek z tradiční ruské pohádky. V případě jisté stavby na novém úseku tramvajové trati v ruském Novosibirsku však odpověď nebude nijak kouzelná.
Krátce k minulosti
Tramvajová doprava v Novosibirsku byla zahájena 26. listopadu 1934. V roce 1975 byla délka místní sítě již 189 km, nicméně automobilová doprava si razila cestu vpřed i nadále, a tak tramvaje začaly mizet na mnoha místech ve městě. Na počátku 90. let byla tramvajová trať snesena z mostu přes řeku Ob, aby motoristům „nevadila“, čímž vznikly v Novosibirsku dvě oddělené tramvajové sítě. V roce 2012 bylo ve městě zhruba 150 km tramvajových tratí, z toho zhruba třetina v havarijním stavu. O dva roky později se ale dostavila změna. Několik úseků bylo opraveno, na náměstí Karla Marxe (na levém břehu řeky Ob, kde není situováno centrum) byla na kruhovém objezdu obnovena smyčka a o rok později se přidaly výhybky a oblouk při jedné z křižovatek na levém břehu řeky Ob, aby byla možná rychlá doprava od konečné červené linky metra do jihozápadní části města.
Nový úsek
V letech 2015 až 2016 pak bylo realizováno 2 310 m dlouhé prodloužení z tehdy nejzápadnějšího bodu sítě Poselok Južnyj na novou konečnou Čistaja Slodoba (vizte mapu zde). Na prodloužení soustředěném do Leninova rajónu se nachází jedna nácestná zastávka a dále konečná řešená ve formě jednokolejné smyčky. Trať otevřená pro cestující dne 9. listopadu 2016 je usazena na dřevěných pražcích, kolejnice nejsou svařované. Zastávky jsou jednoduché, ale decentní. Město zároveň loni získalo z Moskvy deset ojetých tramvají, jelikož jeho vlastní park je co do věkového průměru starý a zasloužil by si radikální obnovu, na kterou ale není dostatek prostředků.
Na novém tramvajovém úseku není de facto nic zajímavého, tedy až na jeden objekt, který se nachází uvnitř koncové smyčky. Dřevěná bouda s plechovou střechou vypadá zdáli i při bližším pohledu jako místo pro kontakt řidičů s dispečinkem. Realita je ale jiná…
Text a foto: Vít Hinčica