Třetí největší izraelské město – Haifa – zařadí do provozu své první elektrobusy. Celkem má být pořízeno 17 sólo vozidel o délce 12 m, které má dodat čínský společnost BYD. Elektrobusy budou provozovány dopravcem Egged, který je s takřka 3.000 vozy největším provozovatelem autobusové dopravy v Izraeli.
Haifa by se měla stát prvním městem Židovského státu, které elektrobusy do provozu zařadí. V Tel Avivu se sice také objevil jeden elektrobus BYD, ten je však od roku 2013 ve městě jen oficiálně dlouhodobě testován.
U elektrobusů v Haifě se počítá s dojezdem na jedno nabití cca 200 km. O obsaditelnosti vozidel či množství baterií (kapacitě elektrické energie v kWh) tisková zpráva výrobce mlčí. Do budoucna se přitom předpokládá, že budou vynaloženy další investice do vozového parku autobusů. 17 elektrobusů, které by měly být v nejbližší době uvedeny do provozu, by tak mělo být pouze začátkem větší obnovy vozidel na elektrický pohon.
Doplňme, že Haifa je mezi zájemci o veřejnou dopravu známá především jako město, kde se nachází nezvyklý systém metra, jenž je v provozu od roku 1959. Jedná se fakticky o podzemní lanovou dráhu (byť se šesti stanicemi), která překonává na trase dlouhé pouhých 1.800 m převýšení 274 m. Až do otevření tramvajového provozu v Jeruzalémě šlo o jedinou městskou kolejovou dopravu v Izraeli.
Pro čínskou společnost BYD se nejedná o jediný významný úspěch v poslední době. Kromě dodávek pro Londýn oznámila firma, že podepsala smlouvu na dodávku 20 elektrobusů v provedení zájezdového vozu (BYD Coach C8) o délce 10,8 pro Zvláštní správní oblast Čínské lidové republiky Macao (bývalá portugalská kolonie). Tyto vozy by měly zvládnout dojezd až 250 km na jedno nabití.
Libor Hinčica