V loňském roce vypsal polský Krakov výběrové řízení na dodávku celkem 50 nových tramvají o délce 32–35 m, kterého se zúčastnily celkem čtyři společnosti a konsorcia – české barvy hájila Škoda Transportation, Bombardier spojil síly s polským Newagem, Solaris se Stadlerem a posledním uchazečem byla PESA Bydgoszcz, která do Krakova dodala poslední prozatím pořízené nízkopodlažní tramvaje Krakowiak v počtu 36 kusů.
A právě dodávka Krakowiaků se stala jablkem sváru mezi dopravcem MPK Kraków a výrobcem v novém tendru. Dopravce totiž tvrdil, že PESA Bydgoszcz se projevila jako nespolehlivý partner v plnění předešlé zakázky (argumentoval zejména zpožděnými dodávkami a problémy při uvádění vozidel do provozu), a tak se rozhodl, že výrobce z výběrového řízení vyloučí. PESA přitom v tendru nabídla nejnižší cenu. Proto si postup MPK Kraków nenechala líbit a podala proti vyloučení z tendru stížnost k Národnímu odvolacímu senátu (Krajowa Izba Odwoławca). Ten po seznámení se s případem rozhodl ve prospěch výrobce a nařídil dopravci, aby Pesu do tendru vrátil. MPK Kraków se ovšem nehodlal s verdiktem odvolacího senátu smířit a využil možnosti odvolat se ještě k okresnímu soudu. I ten ale v červnu 2017 rozhodl ve prospěch producenta z Bydgoczcze.
Tím byla munice na straně MPK Kraków vyčerpána. Provozovatel musel skousnout hořkou pilulku porážky a vrátit Pesu zase do hry. Dne 8. 8. 2017 poté vyhlásil výsledky výběrového řízení, které vypsal takřka přesně před rokem. Vítězství bylo přiklepnuto právě společnosti PESA Bydgoszcz. Ta se tak může těšit na to, že do Krakova dodá minimálně 35 nových tramvají. Dalších 15 kusů pak může dodat v případě, že by MPK Kraków využil opce. Celková hodnota zakázky činí 427,425 mil. zlotých (cca 2,65 mld. Kč), jeden vůz tak v přepočtu vychází na zhruba 53 mil. Kč.
Smutné může být konsorcium Solarisu a Stadleru. To totiž bylo v době po vyloučení Pesy považované za jasného favorita tendru. Nakonec však o píď prohrálo. Rozdíly mezi dalšími účastníky výběrového řízení již byly větší. Zejména Bombardier, který dříve do Krakova tramvaje dodával, se ukázal být i přes spojení s Newagem již cenově nekonkurenceschopný. Také česká Škoda Transportation skončila tentokrát v poli poražených. Český výrobce momentálně bojuje také o obří dodávku (213 tramvají) pro polskou Varšavu, a ačkoli nepodal nejnižší cenovou nabídku, měl by být údajně jedním z favoritů tohoto výběrového řízení.
Libor Hinčica