Současná síť pražského metra zahrnuje tři trasy (A, B, C) a přípravy dlouhodobě běží také na v projektování čtvrté trasy D. Dnes byl novinářům v rámci tiskové konference představen v Praze na Karlově náměstí ideový záměr tzv. Metra S. Nejedná se však o pátou trasu pražské podzemní dráhy ve smyslu klasického metra, ale o podzemní vedení železničních tratí skrze centrum Prahy.
V minulosti byl záměr tzv. městských železničních tunelů nazýván jako Nové spojení II. Studii pro Správu železniční a dopravní cesty (SŽDC) vypracoval SUDOP Praha již v letech 2006–2009 a čas od času se o tomto záměru zase hovoří. Hlavním smyslem plánovaných tunelů je odlehčit současným přetíženým tratím, jež do centra Prahy směřují. V rámci Pražské integrované dopravy každoročně stoupá počet přepravených cestujících v regionálních vlacích. V loňském roce byla překonána hranice 120.000 cestujících za den. Ačkoli by město rádo objednalo další vlakové spoje, zejména kvůli max. vytížení trati pod Vyšehradem spojující smíchovské a hlavní nádraží to není možné. Proto se předpokládá možnost vytvoření nových železničních tunelů pod centrem Prahy, s nimiž již počítají Zásady územního rozvoje hl. m. Prahy a nově i aktuálně připravovaná změna územního plánu.
Do územního plánu by se měly dostat varianty dvou podzemních tunelů. Vlaky od Berouna by zmizely pod zem již za smíchovským nádražím a pokračovat by měly oblastí kolem Karlova náměstí a Národního muzea (opery) k Florenci, kde by opět vyjely na denní světlo. Vlaky od Benešova by se rovněž schovaly do podzemí a spojily by se se „smíchovskou větví“ ještě před Státní operou. Ideová stanice Opera by umožňovala přestup cestujících na linky metra (A, C) a na vlakové spoje odjíždějící z hlavního nádraží. Tato podoba, prakticky identická s 10 let starým návrhem SUDOPu, je ovšem jen jednou z možných variant. Město chce dále jednat s projektanty, dopravními odborníky a v neposlední řadě se SŽDC. Předpokládá se tak, že vznikne několik variant, které budou následně prověřeny v rámci studie proveditelnosti. Ředitel sekce infrastruktury a krajiny na Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR Praha) Marek Zděradička v této souvislosti uvedl, že by studie mohla být zadána nejpozději do dvou let a za pět až sedm let by mělo být jasné, která z variant se začne finálně připravovat a projektovat. První cestující by se pak mohli novými železničními tunely pod Prahou svézt až za 20 let.
Tunely by měly přinést rychlé spojení do centra Prahy ze Středočeského kraje a výrazně ulehčit i pražské hromadné dopravě. V rámci obsluhy Prahy by totiž vlakové spoje doplňovaly systém sítě metra a nabízely by další alternativní spojení. I proto se nyní návrh označuje před veřejností jako Metro S.
Libor Hinčica