Menu

Když si trolejbus vyjede na výlet

Trolejbus JUMZ T2 ev. č. 656, r. v. 2008, pózuje na hranici Krivého Rogu dne 4. září 2017. (foto: Aleksandr Katričenko)
Trolejbus JUMZ T2 ev. č. 656, r. v. 2008, pózuje na hranici Krivého Rogu dne 4. září 2017. (foto: Aleksandr Katričenko)
Stáhnout PDF
Nezařazené
30. 09. 2017 08:18
Redakce
2 minuty čtení

Na počátku září 2017 se na Ukrajině odehrála jedna neobvyklá jízda. Z Krivého Rogu, ležícího asi 420 km jihovýchodně od Kyjeva, byl do zhruba 600 km vzdáleného Žitomíru, ležícího západně od hlavního města, vypraven trolejbus typu JUMZ T2, který byl v rámci své nedávné generální opravy vybaven pomocným dieselagregátem. Právě tento doplňkový pohon mu pomohl k tomu, aby mohl dalekou pouť, jež vedla přes města Kropyvnyckyj a Kyjev, úspěšně dovršit „po svých“. Domů trolejbus dorazil stejným způsobem dne 7. září. 

Trolejbus JUMZ T2 ev. č. 656, r. v. 2008, pózuje na hranici Krivého Rogu dne 4. září 2017. (foto: Aleksandr Katričenko)

Neobvyklé vozidlo na silnicích pochopitelně vzbuzovalo údiv. Trolejbus byl do Žitomíru vypraven 4. září v 6 hodin ráno. V 10 hodin projel městem Kropyvnyckyj, které je od Krivého Rogu vzdálené asi 120 km, a dále pokračoval ve směru na Kyjev. Nicméně pak zprávy o jeho pohybu utichly, avšak do Žitomíru dorazil ještě téhož dne okolo 9. večerní. Tam se zdržel dva dny, během kterých byl představen zástupcům místního provozovatele trolejbusů a také novinářům. Z celé cesty se ovšem nedochovalo příliš mnoho reprezentativních snímků. Trolejbus se vypravil na cestu zpět 7. září ráno. 

Momentka z cesty. (foto: Aleksandr Katričenko) Snímek před odjezdem na dalekou pouť. Trolejbus jel skoro prázdný, další zájemci o jízdu by se přitom určitě našli. (foto: Aleksandr Katričenko)

Celá akce měla dva hlavní cíle. Jedním z nich bylo zanést tuto jízdu do ukrajinské knihy rekordů (po jejím ukončení se však začalo zkoumat, zda by nemohlo jít i o rekord světový). Tím druhým pak ukázat na „šikovné ruce“ krivorožského podniku «Gorodskoj trollejbus», které do té doby podobným způsobem zmodernizovaly již 4 takovéto trolejbusy („výletní“ vůz byl v pořadí pátý) a další ještě mají následovat. Cesty se kromě pracovníků DP zúčastnil zástupce krivorožského starosty, Aleksandr Katričenko. Podle jeho slov nemá město na rozšiřování trolejbusové sítě finance a dieselagregát umožní trolejbusům prodloužit dojezd, a zajistit tak dostatečnou obslužnost za hranice stávající trolejbusové sítě (momentálně jsou s centrem Krivého Rogu hybridními trolejbusy, jak byly trolejbusy s dieselagregátem nazvány, svázána sídliště Vostočnyj 1 až 3). 

V Žitomíru. (foto: Aleksandr Katričenko)

Řada občanů Krivého Rogu ale neměla pro rekordní jízdu trolejbusového „maratonce“ pochopení. Začala se tak objevovat kritika. Někteří považovali akci za rozmařilost, jiní postrádali její smysl. Možno citovat například dotaz, proč Krivoj Rog nepodniká rekordy ve stavbě a opravě ulic, při rekonstrukcích domů, nebo v čistotě veřejných prostranství. Dle jiného názoru zase trolejbus ve městě chyběl, zatímco jiný stál ve vozovně nečinný, protože jej nikdo není schopen delší dobu opravit. Další člověk pro změnu ironicky prohlásil, že občany města bude rekord trolejbusů hřát za chladných listopadových večerů.

Na dotaz, proč místo baterií Krivoj Rog obstarává do stávajících vozidel dieselagregáty, Katričenko uvedl, že je třeba zajistit stabilnost provozu vozidel s tím, že město nechce na občanech zkoušet, jestli trolejbusy s bateriemi budou úspěšné, přičemž dieselagregáty již v místním provozu na několika trolejbusech spolehlivě fungují. Generální oprava s doplněním dieselagregátu vyšla u prvních 4 trolejbusů dohromady na 10 mil. hřiven (asi 9,5 mil. Kč). Dosazování baterií do starších vozidel by se zřejmě místnímu DP nemálo prodražilo, pokud by jej tedy vůbec prováděl sám, nehledě pak na možný nevalný výsledek. 

Dva snímky z Žitomíru. (foto: Illya23)

Někteří se začali bát o to, že se jedná o předzvěst konce trolejbusů ve městě. To ovšem zástupce starosty dementoval a naopak uvedl, že město plánuje 50 trolejbusů nakoupit. I právě daleká cesta trolejbusu do Žitomíru, byť na spalovací motor, měla dle Katričenka vzbudit pozornost směrem k elektrické dopravě. Nákup nových trolejbusů pro Krivoj Rog by se měl dít pomocí úvěru od EBRD, nicméně jednání s touto bankou ještě nebyla završena, a tak tendr zatím nebyl vypsán. 

Text: Vít Hinčica

 

Podobné články