Azienda Trasporti Milanesi (ATM), milánský DP, vypsal v první polovině srpna tohoto roku dvě obří zakázky, kterými hodlá podstatně obnovit park tramvají i trolejbusů. ATM očekává, že na nákup poputuje celkem 277 mil. eur (přes 7 mld. Kč).
Dvě zakázky
V rámci první zakázky míní ATM nakoupit až 80 obousměrných tramvají o délce 23 až 26 m. 50 vozů má být určeno na městský provoz, dalších třicet na provoz meziměstský (celou síť milánských tramvají vizte zde). Zakázka, která bude řešena formou rámcové smlouvy, má odhadovanou hodnotu 213 mil. eur a předpokládá dobu trvání ve výši šesti let. Nabídky je možné předkládat do 8. ledna 2018 13:00.
Druhá zakázka předpokládá nákup až 80 trolejbusů o délce 18 m v odhadované hodnotě 64 mil. eur. I v tomto případě se počítá s šestiletým průběhem zakázky, opět ve formě rámcové smlouvy, nabídky je možné předkládat do 11. prosince 2017 13:00. Nová vozidla umožní dopravnímu podniku vyřadit nejstarší 18m trolejbusy a kompletně vyřadit 12m trolejbusy, jmenovitě modely Iveco 2470 Socimi a Iveco 2480 Socimi vyráběné v 80. letech minulého století.
Obnova elektrických prostředků MHD má čtyři cíle: zlepšit komfort pro cestující, snížit hlučnost a zvýšit účinnost vozidel a zlepšit životní prostředí. Zejména tramvajový park si o větší omlazení říká už delší dobu, několik let se totiž do něj vůbec neinvestovalo a některá vozidla v provozu ještě pamatují meziválečné časy (viz např. „Povídání o tramvajích „Peter Witt“ v Miláně“ v ČsD 2/17).
Další investice
ATM se v posledních měsících na poli vozového parku velmi činí. Společnost podepsala od začátku tohoto roku smlouvy na dodávku 120 hybridních autobusů o délce 18 m v hodnotě více než 59 mil. eur (bez DPH) včetně zajištění plného servisu po dobu pěti let (zakázku vyhrála společnost Iveco Bus) a až 25 12m elektrobusů v hodnotě více než 15 mil. eur (vyhrál Solaris, který s modelem Urbino 12 electric porazil Irizar). Před dvěma lety byla završena dodávka 125 klasických autobusů s motory splňujícími normu Euro 6, kterou roku 2014 vyhrál Solaris.
Text: Vít Hinčica