Žilinský DP vypsal letos tři výběrová řízení na dodávku nových vozidel. Ty zahrnují nákup 16 hybridních 12m autobusů, 14 standardních dieselových autobusů (12m) a dvou elektrobusů (rovněž o délce 12 m). Dvě z těchto soutěží byly již uzavřeny.
Dieselové autobusy by měla do Žilina dodat společnost Solaris Bus & Coach. Ta porazila v soutěži firmu COREX, jež zastupuje na trhu značku Iveco Bus. V celkovém hodnocení získala nabídka Solarisu 99,88 bodů a uspěla s částkou 239.980 € (cca 6,2 mil. Kč) za jeden vůz. Za všech čtrnáct autobusů by měl DPMŽ vynaložit 3,780 mil. €. Druhý uchazeč – firma COREX – získal 94,47 bodů a jeho cena byla na každém vozidle o 3.020 € vyšší (tj. zhruba 78.500 Kč). Autobusy mají být spolufinancované z prostředků EU a ve městě by se měly objevit do 12 měsíců od podpisu smlouvy.
Druhá již uzavřená zakázka představuje nákup elektrobusů. Zde se střetly se svou nabídkou dvě české firmy, a sice SOR Libchavy a Škoda Electric. Poptávána byla vozidla o délce 12m, takže lze předpokládat, že se libchavský výrobce hlásil se svým novým modelem SOR NS 12, zatímco Škodovka vsadila na model Perun (Škoda 26 BB), který je rovněž prozatím stavěn výhradně na platformě modelu Solaris Urbino 12 (resp. New Urbino).
Nabídka Škodovky obdržela v celkovém hodnocení rovných 100 bodů, SOR skončil v poli poražených s 98,87 body. Cena za jeden vůz od Škody Electric by měla být 574.600 € (zhruba 14,9 mil. Kč). Za oba elektrobusy tak dopravce vynaloží přibližně 30 mil. Kč (1,149 mil. €). SOR nabídl svá vozidla za částku nepatrně vyšší (o pouhých 350 €, cca 9 100 Kč), nicméně body ztratil i v dalších hodnocených kritériích (spotřebě elektrické energie a technickém řešení). Také elektrobusy by se měly v Žilině objevit již příští rok a jejich nákup bude spolufinancován EU.
Libor Hinčica