Dopravní podnik města České Budějovice je jedním z posledních provozovatelů autobusů Karosa řady 700 na linkách městské dopravy v ČR. Na linkách se autobusy udržely zejména díky modernizacím provedeným v minulosti a pečlivé údržbě. Ve vozovém parku tak nakonec přežily i některé vozy s mladším rokem výroby.
Dopravní podnik města České Budějovice má momentálně ve svém stavu 4 autobusy, jež reprezentují legendární řadu Karosa 700. Vůz ev. č. 267 z roku 1990 byl po svém vyřazení z provozu (naposledy sloužil jako cvičné vozidlo autoškoly) opraven do původního stavu a je uchován jako muzejní exponát dopravce, který na běžné linky nevyjíždí. Oproti tomu dalšími třemi autobusy je ještě letos možné se na linkách MHD projet.
Autobusy ev. č. 269 a 273 reprezentují typ Karosa B 732. Vyrobeny byly v letech 1990 a 1991 a během své služby u DPMČB prošly dvěma generálními opravami a modernizacemi. První z nich absolvovaly oba vozy shodně v roce 1997, další pak následovaly v letech 2006 (u vozu ev. č. 269) a 2007 (ev. č. 273). Právě tyto generální opravy umožnily tak dlouhé prodloužení životnosti obou vozidel. Oba autobusy jsou u DPMČB oblíbené zejména u služebně nejstarších řidičů. Vozy vykazují v provozu nízkou spotřebu a nejsou nijak zvlášť náročné na údržbu. Potkal je lze nejčastěji na dělených směnách na autobusových linkách 6 či 10, tedy na linkách s delší trasou vedoucí mimo město České Budějovice.
Posledním dosud provozním reprezentantem řady Karosa 700 je vůz Karosa B 741 ev. č. 127 z roku 1995, který je familiárně přezdívaný v českobudějovickém DP jako „babička“. Mělo by se jednat patrně o jediný autobus Karosa B 741, který je v ČR v pravidelném provozu na linkách MHD ještě provozován. V Českých Budějovicích prošel během svého působení jednou generální opravou spojenou s částečnou modernizací. Tato oprava proběhla v roce 2006. Jedná se o velice spolehlivé vozidlo, které je nasazováno na běžné linky MHD, na nichž se vyskytují článkové autobusy – nejčastěji na linky 7, 14 či 18. Uplatnění nalézá autobus také při výlukách trolejbusové dopravy a oblíbený je (s ohledem na vyšší počet míst k sezení – 52) také při využití v nepravidelné smluvní dopravě (například přeprava škol a školek).
Dlouhodobá pečlivá údržba umožnila udržet autobusy Karosa B 732 a B 741 ve vozovém parku DPMČB nakonec déle, než byla původně předpokládaná životnost (ještě v roce 1990 se u Karos řady 700 počítalo s cca 8 lety provozu), a déle, než se udržely vozy u ostatních městských DP. Jediným dalším redakci známým provozovatelem městského vozu Karosa B 732 by měly Technické služby Havlíčkův Brod. Zde by měla poslední Karosa B 732 z roku 1995 dojezdit v letošním roce. To platí také pro trojici popisovaných autobusů českobudějovického DP. Po dodání nových autobusů Solaris Urbino s pohonem na stlačený zemní plyn by se měly ještě v roce 2018 všechny tři autobusy s provozem MHD v jihočeské metropoli rozloučit. Karosa B 741 ev. č. 127 by však mohla dle úvah DP zůstat zachována jako historická.
Libor Hinčica