Menu

Alstom a NTL testují svůj nezvyklý elektrobus Aptis

Elektrobus Aptis prozatím existuje ve formě dvou prototypů. (foto: Alstom)
Elektrobus Aptis prozatím existuje ve formě dvou prototypů. (foto: Alstom)
Stáhnout PDF
Nezařazené
12. 01. 2018 14:10
Redakce
1 minuta čtení

Francouzští výrobci Alstom a NTL (i firma NTL je však z 51% vlastněná Alstomem) pokračují v testování svého netradičního elektrobusu Aptis, který firmy společně představily v loňském roce. Autobus, který na první pohled zaujme velmi dlouhým rozvorem a minimálními převisy, byl od 5. 1. do 12. 1. 2018 testován na lince č. 82 v metropolitní oblasti okolo Marseille.  

Elektrobus Aptis prozatím existuje ve formě dvou prototypů. (foto: Alstom)

Aptis představuje netradiční řešení elektrobusu, který by měl v sobě podle slov výrobce kombinovat zkušenosti získané s výrobou tramvají a tzv. tramvají na pneumatikách, které se ale ukázaly spíše jako slepá vývojová ulička. Vozidlo o délce 12 m bylo poprvé prezentováno novinářům dne 9. 3. 2017, větší pozornosti se ale dočkalo až na veletrhu Busworld v Belgii, odkud si odneslo i cenu pro nejlepší inovaci v oblasti mobility.

V Marseille se jeden z vyrobených prototypů objevil na počátku letošního roku, své cestující ale vozil již dříve. Dvoudveřový prototyp byl již k vidění v Paříži (na linkách č. 21 a 147), ale také v Lyonu, Štrasburku a v sousední Belgii. Třídveřovým prototypem je možné svézt se v Paříži na lince č. 23 (Vélizy – Versailles) u dopravce Keolis, kde je vůz na ročním testování.

Kompletace obou vozidel proběhala v závodě NTL ve městě Duppigheim. Na jeho výrobě se podílelo mj. pět závodů Alstomu ve Francii. Alstom stojí jak za návrh elektrické výzbroje, tak za řešením nabíjení. Elektrobusy se vyznačují řiditelností všech čtyř kol, díky čemuž by měla být zajištěna výrazně lepší manévrovatelnost s vozidlem. Alstom (resp. NTL) ovšem není prvním výrobcem, který se snažil s podobným produktem prosadit a již v minulosti je možné nalézt celou řadu vozidel, jež měly obdobné uspořádání podvozkové části a karoserie.

Libor Hinčica

Podobné články