Menu

Prohlédněte si nový design tramvají pro švédský Göteborg

Upravený design tramvaje M33 pro Göteborg. (foto: Bombardier) 
Upravený design tramvaje M33 pro Göteborg. (foto: Bombardier) 
Stáhnout PDF
Nezařazené
19. 01. 2018 17:00
Redakce
1 minuta čtení

Společnost Bombardier v říjnu 2016 oznámila, že vyhrála tendr na dodávku 40 tramvají pro švédské město Göteborg. Zakázka v hodnotě cca 140 mil. € je realizována ve spolupráci s firmou Kiepe Electric, která dodává pro vozidla elektrickou výzbroj. Součástí kontraktu je také opce na dodání dalších až 60 vozů.

Upravený design tramvaje M33 pro Göteborg. (foto: Bombardier)  Původně prezentovaný design vozidel. (foto: Bombardier)

Bombardier vyhrál tendr již v dubnu 2016, avšak jeden z účastníků výběrového řízení, konkrétně česká Škoda Transportation, se proti vyhodnocení soutěže odvolal. Nakonec ale svůj protest Škodovka stáhla, a tak se Bombardier lukrativní zakázky dočkal. První vozy by měly být dodány koncem roku 2019.

Pohled na vůz z levé strany. (foto: Bombardier) 

Tramvaje, jež budou označeny dle zvyklostí dopravce jako typ M33, se dočkaly v rámci příprav značné změny svých designových křivek. Nový vzhled vozidel je od původních vizualizací Bombardieru k nerozeznání a vznikl na základě konzultací mezi dopravcem, výrobcem, organizátorem integrované dopravy a městem.

Nově řešený interiér vozidel M33. (foto: Bombardier)  Původní návrh byl zcela odlišný. (foto: Bombardier) 

Kromě vnějších křivek bylo předmětem úprav také uspořádání interiéru. Uvnitř byly nově preferovány světlé odstíny a střídmý skandinávský design, zvenčí naopak budou vozy laděny do barev jako současná vozidla v tramvajové síti. Podobu designu schválily všechny zúčastněné strany již koncem října 2017, finální projekt vozidla byl ale dokončen až na přelomu roku.

V tramvajích se budou nacházet jen malé podesty pod sedadly u podvozků. Jinak budou vozy 100% nízkopodlažní. (foto: Bombardier)

Dodávky by měly začít koncem roku 2019 dodáním dvou prototypů, které budou muset v rámci zkoušek najezdit cca 20.000 km. Dalších 38 vozů má pak následovat. Všechny tramvaje budou mít délku 33 m, 10 z nich bude řešeno jako obousměrné vozy.

Libor Hinčica

Podobné články