Menu

Sólo tramvaje pro Tramwaje Śląskie dodá Modertrans

Ne příliš úspěšný prototyp tramvaje 118N
Ne příliš úspěšný prototyp tramvaje 118N
Stáhnout PDF
Nezařazené
02. 01. 2018 16:43
Redakce
1 minuta čtení

Společnost Tramwaje Śląskie, která zajišťuje provoz tramvají v katovické aglomeraci na místní rozsáhlé síti (cca 200 km), potvrdila, že zakázku na deset nových částečně nízkopodlažních tramvají získala společnost Modertrans. Pro ni se jedná po Elblągu o druhý úspěch s tímto provedením vozidla na polském trhu.

Ne příliš úspěšný prototyp tramvaje 118N

Z deseti vozů mý být osm řešeno jako jednosměrné tramvaje a další dva jako obousměrné. Mimoto má dopravce možnost využít opci na nákup dalších 5 vozidel. Do tendru podaly nabídky již v září 2017 dvě společnosti – Modertrans a H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych. První z nich chtěla za nové vozy se 30,4% podílem nízké podlahy 35,3 mil. zlotých (cca 14,12 mil. Kč za vůz), druhá si tramvaje cenila na 45 mil. zlotých (cca 18 mil. Kč za vůz), avšak nabídla řešení s podstatně větším podílem nízké podlahy (61,98 %).

Cena ovšem nebyla jediným kritériem a dopravce hodnotil i vybrané technické parametry. Proti jejich předběžnému vyhodnocení se ohradila firma H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych, které se zdálo, že dopravce nepostupoval při počítání bodů správně. Ne třeba asi dodávat, že po prvním posouzení nabídek vše nasvědčovalo tomu, že v součtu bodů vyhrál Modertrans. Námitka ze strany firmy H. Cegielski, která stejně jako konkurenční Modetrans sídlí v Poznani, ale byla nakonec vyhodnocena jako bezpředmětná a dne 22.12. 2017 bylo potvrzeno, že se 77 body ze 100 v rámci finálního hodnocení vyhrál skutečně Modertrans.

Společnost H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych tak zůstala se svým řešením v poli poražených a o restart tramvajové produkce se snaží prozatím neúspěšně. Připomeňme, že první tramvaje vyrobila společnost již v roce 1937 pro Poznaň, poté ale následovala dlouhá pauza. V roce 1995 přestavěla dvojici poznaňských vozů Konstal 105 Na na tříčlánkový částečně nízkopodlažní vůz, nicméně do produkce nových tramvají se pustila až po téměř 70 letech od první zmíněné dodávky tramvají pro Poznaň, když vyrobila v letech 2006 a 2007 celkem 30 sólo tramvají typu 123N pro Varšavu. V roce 2007 pak dokončila také prototyp tříčlánkové částečně nízkopodlažní tramvaje pod obchodním jménem PUMA (typ 118N), což bylo ovšem to poslední, co doposud na poli výroby tramvají firma předvedla.  

Libor Hinčica

Podobné články