Čínská společnost BYD, která se snaží dlouhodobě prosadit na evropském trhu s elektrobusy, dodala na starý kontinent své první článkové vozy. Do provozu je zařadili v norském Oslu. Ke slavnostnímu předání do provozu došlo dne 21. 12. 2017.
Elektrobusy jsou nasazovány na linky 31 a 31E, což jsou nejvytíženější autobusové linky v Norsku, které denně přepraví okolo 50.000 cestujících. Provozovatelem elektrobusů je dopravce Nobina. Linky 31 a 31E spojují oblasti Grorud a Tonsenhagen. Jejich délka je 17 a 24 km. Podle sdělení výrobce se elektrobusy nabíjejí pouze v depu (princip Overnight Charging), nevyužívají tedy průběžného nabíjení na konečných prostřednictvím sběrače. Podle dříve uvedených údajů by měly být elektrobusy vybaveny lithium-iontovými bateriemi o kapacitě elektrické energie cca 400 kWh. To by mělo podle výrobce dostačovat pro dojezd až 220 km, samotný dopravce ale počítá s ohledem na své provozní zkušenosti jen se 160 až 170 km na jedno nabití.
V současné době provozuje Nobina v Norsku celkem 14 elektrobusů. Dvojice čínských kloubových vozů je však dopravci jen dlouhodobě pronajatá, konkrétně na dobu dvou let. Poté se může firma rozhodnout, zda si autobusy pronajme na další období, odkoupí, anebo vrátí výrobci.
Oslo by rádo začalo elektrobusy ve větším měřítku nakupovat od roku 2020. V roce 2025 předpokládá, že by mohlo mít 60 % flotily vozového parku autobusů poháněných elektřinou.
Libor Hinčica