Polský Solaris Bus & Coach potvrdil, že koncem prosince 2017 podepsal kontrakt s vilniuským DP (Vilniaus viešasis transportas, VVT) na dodávku celkem 41 trolejbusů. Na jejich výrobě by dle dřívějšího sdělení společnosti měli participovat také Češi, konkrétně plzeňská Škoda Electric, která by měla figurovat coby dodavatel elektrické výzbroje.
O úspěchu Solarisu v hlavním městě Litvy, v němž žije okolo 542.000 obyvatel, informovala vybraná média (včetně našeho časopisu) již v druhé polovině září 2017. Solaris na dotaz naší redakce tehdy uvedl, že o zakázku se skutečně jako jediný výrobce ucházel a že by měl mít k vítězství nakročeno. Prozradil také, že by trolejbusy měly vznikat v kooperaci se Škodou Electric, zároveň ale upozornil, že smlouva prozatím není podepsaná. K tomu došlo až na konci roku 2017.
Všech 41 trolejbusů bude do Vilniusu dodáno ve 12m provedení a odpovídat by měly ještě staršímu provedení tzv. III. generace. Ve výbavě vozů nebude chybět klimatizace, možnost Wi-Fi připojení pro cestující, USB nabíječky a kamerový systém. Velmi zajímavým prvkem výbavy bude tester dechu řidiče instalovaný v kabině, který před nastartováním vozidla bude kontrolovat, zda je řidič střízlivý a v případě, že detekuje v dechu alkohol, neumožní řidiči s vozidlem odjet.
Trolejbusy od Solarisu nebudou v litevské metropoli novinkou – celkem 45 vozů Solaris Trollino 15 AC odebrala v letech 2004–06. I tehdy na výrobě významnou měrou participovali Češi – elektrickou výzbroj dodával pražský Cegelec, montáž a zkoušky byly realizovány v DP Ostrava. V celé Litvě je dnes provozováno okolo 200 autobusů a trolejbusů značky Solaris. V roce 2018 by se měl tento počet prakticky zdvojnásobit, a to jen díky zakázkám pro Vilnius.
Kromě zmíněného tendru na 41 trolejbusů podepsal Vilnius v listopadu 2017 i zakázku na dodání celkem 150 autobusů, z toho 100 v délkovém provedení 12 m a 50 v 18m verzi. Tato zakázka představovala největší jednorázový kontrakt na autobusy v Litvě od roku 1990. Za autobusy by měl Vilnius zaplatit přes 40 mil. €, trolejbusy by měly dle dřívějších zpráv vycházet na 19,153 mil. € (cca 12 mil. Kč/kus). Autobusy by na rozdíl od trolejbusů měly odpovídat novější generaci známé jako New Urbino. Sólo vozy budou vybaveny motory Cummins, článkové autobusy motory DAF.
30 trolejbusů zamíří i do Gdyně
Další velký kontrakt na nové trolejbusy vyhrál Solaris také na domácí půdě, konkrétně v Gdyni. Tam se Solaris přihlásil do kontraktů na dodávku 30 trolejbusů, z toho 16 článkových, jež by měly být vyrobeny v kooperaci s polským Medcomem (elektrická část). Mimoto byly poptávány ještě baterie pro trolejbusy, a to v celkovém počtu 21 kusů (pro montáž do starších vozidel).
Také v Gdyni byla nabídka od Solarisu jediná a místnímu DP udělala poněkud vrásky na čele. Solaris totiž výrazně překročil původně plánovaný rozpočet na nákup vozidel. Celkově o zhruba 59 mil. Kč. Článkový parciální trolejbus si například cenil na zhruba 19 mil. Kč. Na jaře roku 2017 přitom za obdobné řešení vozidla pro dalšího polského provozovatele trolejbusů – Lublin – chtěl jen cca 13,65 mil. Kč. Vzhledem k markantnímu nárůstu ceny nebylo jasné, jestli Gdyně trolejbusy od Solarisu skutečně odkoupí. Nakonec na nabídku kývla. Chybějící peníze v porovnání s původním rozpočtem vezme z balíku, jenž byl vyhrazen na pořízení nových autobusů. Těch mělo být celkem 55 (z toho 32 článkových), ale jediná nabídka od MANu překročila původně odhadovaný rozpočet o zhruba 97 mil. Kč (sólo dieselový autobus byl například nabízen za částku vyšší než 8 mil. Kč). Proto se na severu Polska nakonec rozhodli, že přednost při pořízení dají trolejbusům, autobusový tendr zruší a vypíší jej v naději na lepší nabídku znovu.
Libor Hinčica