Konec jedné slavné éry. Liberec coby jediný provozovatel tramvají typu T2 (resp. v modernizované variantě označené jako typ T2R) na světě ukončí jejich provoz rozlučkou pro fanoušky veřejné dopravy dne 17. 11. 2018.
Prototypy tramvají T2 vznikly v roce 1955, sériová výroba byla zahájena o dva roky později a běžela až do roku 1962. Celkem bylo vyrobeno 771 kusů. Zhruba polovina produkce (380 ks) skončila v Sovětském svazu (největším provozovatelem byla se 150 vozidly Moskva), druhá půlka (391 ks) byla určena pro československá města (nejvíce vozů – rovnou stovku – měla z výroby Ostrava).
Liberec se s tramvají typu T2 mohl seznámit již v roce 1956, kdy zde byl testován jeden z prototypů. Sériových vozů obdrželo město v letech 1959–61 pouze 14, dalších 9 vozů získalo ze zrušeného provozu v Ústí nad Labem. Poslední z libereckých „té dvojek“ (ev. č. 8) dojezdila dne 23. 4. 1988. Slavnostní ukončení „té dvojek“ ale nakonec bylo pouze dílčí kapitolou jejich provozu na severu Čech. V letech 1995 a 1996 bylo odkoupeno z Ostravy celkem 9 vozů T2R, což je modernizovaná varianta s elektrickou výzbrojí identickou jako u typu T3 (tedy typ TR37). Tyto tramvaje zakoupil Liberec pro překonání období s nedostatkem vozidel. Jedna z tramvají měla posloužit jako služební, nakonec však byla přestavěna na historickou. Zbylých osm bylo uvedeno do provozu s pasažéry.
V součtu tedy sloužilo v ulicích Liberce 32 vozů typu T2. Poslední dvojice – ev. č. 18 (do roku 2008 ev. č. 26, ex-Ostrava 613) a 19 (do roku 2008 ev. č. 27, ex-Ostrava 694) – prošla v minulosti velkou prohlídkou s částečnou modernizací, při níž byly tramvajím osazeny mj. informační panely BUSE. Vozidla tak představují nejvyšší stupeň modernizace tramvají T2 na světě. Tramvaje byly vyrobeny v letech 1958 a 1962 a s ohledem na to, že všude ve světě byl již jejich provoz dávno ukončen, staly se oblíbeným námětem cest dopravních fanoušků, a to nejen z České republiky a Slovenska. Dne 17. 11. 2018 však bude provoz tramvají typu T2R v Liberci ukončen. Podrobnosti k plánovanému nasazení vozidel budou zveřejněny v nejbližší době. Éra úspěšných tramvají se tak v Liberci – 30 let po prvním rozloučení – definitivně uzavírá.
Libor Hinčica