Aktuální vydání časopisu Československý Dopravák míří do prodeje. Od 19. 11. 2018 se objeví časopis na prodejnách v Praze, v dalších dnech bude distribuován do dalších prodejen v ČR, na Slovensku a k předplatitelům.
V sekci aktuality se časopis věnuje například modernizacím tramvají v ukrajinské Oděse, dodávkám vozů Škoda 18T do Turecka, anebo velké dodávce hybridních autobusů pro Žilinu. Článek o hybridních autobusech Urbanway v Žilině jistě zaujme údaji o dosažených úsporách nafty, či výpočty dopravce ohledně návratnosti vynaložených finančních prostředků. V části věnované technice jsme se podívali na nový elektrobus MAN Lion’s City E, anebo na tzv. Ingeber ve Vídni – zařízení, které podle tiskové zprávy města z počátku letošního roku zvládá zázračné úspory elektrické energie.
Obsáhle se pak věnujeme dvěma trolejbusovým tématům. Jedno se týká Berlína, který představil svůj ambiciózní plán postupné elektrifikace linek autobusové dopravy do roku 2030, přičemž hlavní úlohu by měly v tomto směru hrát právě trolejbusy, přesněji tedy trolejbusy parciální. Proč se Berlín ze všech nabízených alternativ rozhodl právě pro tuto formu „elektrobusu“ vysvětluje článek v sekci Urbanismus.
Historická část se pak věnuje jednomu ambicióznímu projektu neuskutečněné meziměstské trolejbusové trati. V minulých týdnech díky akci k rozloučení s trolejbusy Škoda 14 Tr v Opavě, kterou náš časopis pro Městský dopravní podnik Opava vymyslel a připravil, ožil částečně takřka třicet let starý historický záměr meziměstské trati z Opavy do Hradce nad Moravicí. Hlavní příčinou tohoto “oživení” byl trolejbus Škoda 15 Tr, který byl do Opavy převezen právě za účelem připomenutí tohoto plánu z roku 1990. Na stranách 90 až 101 se podrobně této meziměstské trati věnujeme v dosud nejobsáhlejším příspěvku, jenž byl k tomuto tématu zpracován.
Libor Hinčica