Logické spekulace jsou potvrzeny. Švýcarský Stadler se stal majitelem 40% podílu ve společnosti Solaris Tram, která vznikla jako společný podnik Solarisu a Stadleru před dvěma lety (oficiálně však až od 1. 4. 2017). Společný podnik Solarisu a Stadleru měl pomoci zejména první jmenované společnosti, pro kterou nebyl pohyb na tramvajovém trhu tak idylický, jak si firma původně představovala.
Už po oznámení vstupu Stadleru do společného podniku se přitom spekulovalo o tom, jak dlouho si Solaris bude chtít udržet svůj podíl. Ještě více zesílily otázky ohledně budoucnosti podniku Solaris Tram poté, co Solaris oznámil, že hledá nového strategického partnera. Tím se stal nakonec španělský CAF, který je sám primárně výrobcem kolejových vozidel (a tudíž přímý konkurent Stadleru). Stadler se nakonec dohodl, že zbylých 40 % vlastněných Solarisem (potažmo přeneseně firmou CAF) odkoupí, k čemuž 19. 11. 2018 skutečně došlo.
Stadler tak získal v Polsku další výrobní závod, konkrétně ve městě Środa Wielkopolska nedaleko Poznaně. S podnikem mu spadlo do klína také 250 zaměstnanců, kteří momentálně zajišťují montáž tramvají Tramino pro Lipsko. Stadler hodlá podnik dále rozvíjet a investovat do něj okolo 400 mil. Kč, aby jej mohl rozšířit a modernizovat, což má mj. zahrnovat nové svářecí stroje.
V současné době zaměstnává Stadler v Polsku více než 1.400 lidí. Společně se Solarisem uspěl Stadler v tendru na dodávku 35 vozů (+ 15 v rámci opce) pro Krakov, v jiných tendrech už ale konsorcium tak úspěšné nebylo. Do opakovaného výběrového řízení na dodávku vozů pro Olsztyn se ani nepřihlásilo, obří zakázka ve Varšavě byla zrušena. Mimoto jsou pod značkou Solarisu vyráběny také tramvaje pro Lipsko, kde se ale podařilo uspět Solarisu ještě v době, kdy se v tramvajovém businessu angažoval samostatně. Nově by se mělo od názvu „Solaris“ v názvu společnosti upustit, nadále by ale měl mít Stadler možnost používat označení Tramino, tedy obchodní jméno, které Solaris kdysi svým tramvajím dal.
Libor Hinčica