Menu

Do Opavy se vrátí autobus Karosa B 731

Původně opavský vůz Karosa B 731 ev. č. 127 v areálu Dolní oblasti Vítkovice. (foto: Martin Plačko)
Původně opavský vůz Karosa B 731 ev. č. 127 v areálu Dolní oblasti Vítkovice. (foto: Martin Plačko)
Stáhnout PDF
Nezařazené
03. 11. 2018 18:03
Redakce
2 minuty čtení

V rámci připravované akce k ukončení provozu trolejbusů Škoda 14 Tr v Opavě, která je plánována na 10. 11. 2018, se předpokládá vypravení také několika historických vozidel. Jedním z nich bude i původně opavský autobus Karosa B 731 ev. č. 127, který opustil město v roce 2012.

Původně opavský vůz Karosa B 731 ev. č. 127 v areálu Dolní oblasti Vítkovice. (foto: Martin Plačko)

Opava obdržela první autobusy Karosa řady 700 v roce 1982, kdy byly do provozu zařazeny dva vozy ev. č. 93 a 94 odpovídající městské verzi B 731 (tedy s automatickou převodovkou). Nákup těchto autobusů poté pokračoval až do roku 1995. Kromě verze s automatickou převodovkou byly od roku 1986 dodávány i autobusy s převodovkou manuální (model B 732), přičemž není bez zajímavosti, že několik opavských vozů B 731 prošlo později přestavbou na model B 732. Mimo městských vozů byly v Opavě i zájezdové karosy řady 700, konkrétně tři vozy Karosa LC 735 (nejstarší z nich pocházel z roku 1984) a jeden vůz LC 736 (z roku 1989). Vozů v městském provedení (tedy v součtu modelů B 731 a B 732) bychom mezi léty 1982 až 1995 napočítali v bývalém hlavním městě českého Slezska celkem 44.  

Vůz ev. č. 127 byl poslední Karosou řady 700 dodanou do Opavy. V sobotu 10. 11. 2018 se vůz do Opavy na chvíli vrátí. (foto: Martin Plačko)

Autobusy Karosa B 731 a B 732 byly dlouhou dobu stejně jako v dalších městech bývalého Československa typickým představitelem městského autobusu v Opavě. K hromadnému vyřazení posledních sloužících autobusů došlo v průběhu roku 2011, kdy bylo po dodávce nových autobusů vyřazeno hned 12 starších vozů řady 700. Roku 2012 se dočkaly už jen poslední tři vozy ev. č. 111 (typ B 732) z roku 1990 a nejmladší vozy B 731 ev. č. 126 a 127 z roku 1995, které byly vyřazeny v létě 2012. Nadále pak zůstal v provozu ještě vůz ev. č. 111, který se sporadicky objevoval v provozu (zejména na nočních spojích) a vyřazen byl až v roce 2015, načež došlo k jeho likvidaci.

Opavský vůz ev. č. 127 (vůbec poslední Karosu řady 700 dodanou do Opavy) se ovšem podařilo zachránit před likvidací. Autobus byl totiž odkoupen (a tím i zachráněn) panem Martinem Plačkem z Ostravy stojícím za zpravodajským serverem MHD ŽIVĚ.cz. Autobus byl zachován ve stavu, v jakém dojezdil v Opavě a po většinu roku je pečlivě uschován v hale, aby nedocházelo ke zhoršování technického stavu vozidla. V nejbližší době (nejspíše již příští rok) by se autobus měl dočkat výraznější opravy spojené i s novým lakem (v barevném schématu MDPO). Prozatím proběhlo jen několik nezbytně nutných oprav a vůz získal také nové koženkové sedačky, neboť původní byly již značně opotřebené.  

Setkání vozů ev. č. 127 s poslední provozním vozem Karosa řady 700 (typ B 732) v Opavě v roce 2013. Vůz ev. č. 111 sloužil v Opavě až do roku 2015, na linkách se ale objevoval spíše výjimečně. (foto: Martin Plačko)

Díky této péči budou mít občané Opavy a návštěvníci města dne 10. 11. 2018 opět příležitost se tímto patrně jediným dochovaným původně opavským historickým autobusem (po šesti letech, co Opavu opustil) svézt. Vozidlo by mělo být nasazeno na jednu z připravovaných zvláštních linek, avšak předpokládá se, že během dne bude zaranžováno i společné fotografování vozu B 731 ev. č. 127 s jedním z posledních provozních trolejbusů Škoda 14 Tr. Zájemci o dopravu tak budou mít ještě jednou možnost si vyfotit oba typické představitele MHD 80. a 90. let společně. 

Na opavské akci k ukončení trolejbusů Škoda 14 Tr přitom nepůjde o jediného zástupce řady 700, kterým se bude možné svézt a který bude možné obdivovat. K vidění bude také historický vůz Karosa B 732.1666 z roku 1996 společnosti Arriva Morava (původně sloužící na linkách MHD v Šumperku), dále vůz Karosa B 732.00 z roku 1985 původem ze Znojma a linkové provedení C 734 z roku 1982.   

Libor Hinčica

Podobné články