Fiasko moskevských elektrobusů zatím nedosáhlo dna. Není dne, kdy by elektrobusy neregistrovaly výpadky v provozu, a jen málokdy jsou celodenní výpravy úspěšně zakončeny. Ačkoli se Moskva nevzdává a elektrobusy nadále chválí, v tichosti a bez většího zájmu byl jeden z letos pro Moskvu vyrobených elektrobusů LiAZ typu 6274 přestavěn na … trolejbus.
Do Novgorodu!
Typ LiAZ-6274 byl poprvé zhotoven roku 2012 (od druhé poloviny roku 2015 by měl být odstaven), další kus byl vyroben teprve v roce 2016 (loni předán do Tjumeni), ovšem s pozměněnými technickými i designovými charakteristikami. Třetí v pořadí vyrobený kus, který možno považovat za třetí prototyp, byl také unikátem a představen byl teprve v únoru tohoto roku. Může se chlubit dvěma “střešními batohy”, které sériové vozy už nemají. Jedná se jmenovitě o elektrobus poznávací značky У 055 МУ 52 a právě ten se stal předmětem listopadové přeměny na trolejbus. Přestavba se odehrála v Nižném Novgorodu, kde má sídlo skupina GAZ, pod kterou LiAZ spadá. V Novgorodě se od konce listopadu 2018 trolejbus podrobuje zkouškám. Dle informací z místa by mělo být vozidlo vybaveno českými sběrači. Výrobce ani zástupci nižněnovgorodského DP se médiím nechtěli k novému vozidlu vyjadřovat a ani na dotaz naší redakce skupina GAZ nereagovala.
A co dál?
Co se bude s přestavěným elektrobusem dít, je tedy neznámo. Rozklad moskevského trolejbusového parku ale nadále pokračuje. Město se zbavuje vozidel zadarmo, nebo je odprodává za symbolickou cenu. Z ojetin se tak mohou letos těšit například ve městě Joškar-Ola (cca 100 km severozápadně od Kazaně). Některé vozy by mohly zamířit i do Astrachaně, kde loni ukončili provoz trolejbusů s odkazem na jejich špatný stav a dluhy. Někteří místní občané ovšem začali bombardovat své politiky a posílali petice i do Moskvy, kterou dokonce opakovaně navštívili. Několik dnů nazpět se objevila zpráva, že by se mohl trolejbusový provoz někdy v příštím roce do ulic Astrachaně vrátit, a to právě s pomocí ex-moskevských trolejbusů. Takto už jen zbývají pro hlavní město v podstatě jen dva scénáře: začnou se masivněji nakupovat nové, především parciální trolejbusy, nebo se trolejbusový provoz v Moskvě postupně opravdu dolikviduje, až zcela zanikne. Nicméně vzhledem k tomu, že poruchové jsou nejen nové elektrobusy (do konce roku jich nedojde ani ona stovka, ačkoli aspoň ta byla slibována), ale i autobusy, není likvidace trolejbusů opravdu šťastným řešením.
Text: Vít Hinčica