Jedno ze dvou výběrových řízení na nové tramvaje pro Kyjev, o kterých jsme informovali na našem webu vzápětí po jejich vypsání, už zná své účastníky. Jmenovitě se jedná o tendr na 10 tramvají s délkou přes 30 m. Lhůta pro podání nabídek vypršela včera.
Kromě firmy OOO Sovměstnoje ukraino-německoje predprijatije «Elektron», což je dceřiná společnost koncernu Elektron, s jehož účastí se počítalo už od počátku a jenž je hlavním favoritem, se tendru účastní i OOO «Torgovyj dom «UKVZ-Ukraina», který ovšem nemá kvůli své roli dealera ruského výrobce tramvají UKVZ velkou šanci na úspěch. Do tendru ovšem podala nabídku i třetí společnost, která svou nečekanou účastí už stihla vzbudit jistý rozruch.
Jedná se o firmu TRAM FOR ENVI s.r.o. se sídlem v české Ostravě, která své dokumenty úředně přeložené do ukrajinského jazyka odeslala včera v 14:02 ukr. času. TRAM FOR ENVI s.r.o. do tendru předkládá 100% nízkopodlažní pětičlánkové vozidlo typu C-05, o délce 30,4 m, šířce 2 500 mm, 62 místech k sezení a max. rychlosti 70 km/h, které stojí na neotočných podvozcích. Koncepčně se tedy jedná o přímého konkurenta ukrajinským Elektronům. Řadě předepsaných parametrů vyhovuje vozidlo jen těsně, ale vyhovuje. Některé náležitosti nejsou tendrem přesně specifikovány, tudíž uchazeči mají jistý manévrovací prostor.
Dne 23. ledna 2019 se pravděpodobně Elektron a česká firma, pokud v jejich nabídkách nenajde vypisovatel, Kyjivpastrans, chyby, utkají v elektronické aukci o vítězství v tendru, jelikož dealer ruského UKVZ zřejmě dostane stopku. Vítězství by sice mělo, alespoň podle papírových předpokladů, přejít na stranu lvovské firmy, které byl tendr de facto napsán na míru, nicméně v listopadu 2018 primátor Kyjeva, Vitalij Kličko, veřejně zkritizoval kvalitu a spolehlivost jejích tramvají.
Co se druhého listopadového tendru, tentokrát na cca 26metrové vozy, týče, jeho účastníci budou známi po 21. prosinci 2018, kdy končí lhůta pro podávání nabídek. Téměř jistá je účast Pesy.
Text: Vít Hinčica s využitím portálu ProZorro a stránek výrobce