Kdysi slavná maďarská značka Ikarus přestala vyrábět autobusy na počátku tohoto století, nicméně má své nástupníky a její jméno je dosud zvučné i přesto, že má věhlas jejích produktů jádro v již dalekých letech hlubokého socialismu.
V úterý 18. 12. 2018 byl v Székesfehérváru, vzdáleném jihozápadně od Budapešti asi 65 km, představen další výrobek, který stopu slavného maďarského výrobce nese. Jedná se o městský elektrobus “City Pioneer”, jenž byl zhotoven společným podnikem “Electrobus Europe Zrt.”, ve kterém působí maďarský IKARUS a čínský podnik CRRC Urban Traffic Kft.
Krátká odbočka do minulosti
Je vhodné předeslat, že značku “Ikarus” sice vlastní známý maďarský podnikatel Gábor Széles, nicméně existuje i společnost IKARUS Egyedi, která si také osvojuje právo používat ve svém názvu totéž jméno. Pokud jde o Gábora Szélese, ten coby poslední předseda starého Ikarusu (avšak už jsoucího v moci Irisbusu) ještě v témže roce 2003, kdy Ikarus s hlavní výrobou skončil (do roku 2007 přežívala pod koncernem Irisbus jen jedna odnož specializovaná na malosériovou a zakázkovou produkci, a sice Ikarus EAG), založil podnik Hungarian Bus Kft, pod kterým chtěl výrobu klasických Ikarusů resuscitovat. Ani s masivní státní pomocí se ale Szélesovi nepodařilo výrobu autobusů v širším objemu rozjet.
V roce 2010 proběhl druhý Szélesův pokus o vzkříšení značky Ikarus, a to přes podnik Magyar Autóbuszgyártó Kft., který byl coby joint-venture vlastněn firmami Auto Rad Controlle Kft. (ARC) a Műszertechnika Holding Rt. Druhá uvedená patřila právě Szélesovi a ve výše zmíněném podniku Hungarian Bus Kft měla 50% podíl. Jenže ani tentokrát se Szélesovi nepodařilo s novým partnerem rozjet masivní výrobu a sliby o zákaznících z Maďarska či Rumunska se rozplynuly jako pára nad hrncem. Roku 2014 firma ARC společný podnik opouští a pokračuje v produkci se dvěma jinými partnery, se kterými zakládá podnik MABI-Bus Kft. Jedním z těchto partnerů je Lanta Consulting Kft., která získala práva od Irisbusu na pokračování výroby modelů Ikarusu EAG a užívání značky, druhým pak Evopro Holding Zrt. Firma MABI-Bus později, navzdory svým původním prohlášením, prošla přejmenováním na IKARUS Egyedi Kft. Dnes je z větší části vlastněna Rakušany.
Szélesův podnik IKARUS (de facto se ale jedná o obchodní značku holdingu Műszertechnika Holding Rt) a konkurenční IKARUS Egyedi se dostaly kvůli užívání jména Ikarus do sporu, byť se také objevovaly zprávy o možné vzájemné spolupráci. Obě firmy přitom těží z politické podpory, nicméně zatímco první z nich poslední cca 4 roky zejména kvůli odchodu ARC nic nevyráběla a pokukovala po čínských partnerech, druhé se v produkci relativně dařilo, avšak letos v létě zažádala o státní ochranu před bankrotem, jelikož její hospodářské výsledky začaly padat a produkci stopla.
Nový elektrobus
Teprve nyní, krátce před Vánocemi, mohl Széles opět přijít na veřejnost s novým produktem. Tím je právě City Pioneer neboli model IC 1211 U neboli elektrobus, jehož pohonnou část dodává čínský partner, a skříň pak Szélesův IKARUS. Vozidlo je na první pohled zepředu působivé, asi méně už ale zaujme plnou zadní částí, která má zadní okno zvenčí jen nakamuflované.
Elektrobus nabízí 76 + 1 míst (z toho je třicítka k sezení), je dlouhý 12 m, široký je 2 540 mm a vysoký 3 280 mm, jeho hmotnost je 12,7 tun, max. přípustné zatížení je 18 t. Je poháněn synchronním motorem s permanentními magnety a výkonem 240 kW. Energii dodává baterie s kapacitou 313,34 kWh (lithium-železo-fosfátové články). Na jedno nabití, které trvá dle údajů výrobců 5 až 6 hodin, může elektrobus urazit 200 až 260 km. Széles uvedl, že cena dieselového autobusu je 70 až 80 milionů forintů (cca 5,6 až 6,42 mil. Kč), zatímco cena elektrobusu 120 milionů forintů (cca 9,63 mil. Kč), zato doba amortizace má být u elektrobusu mnohem kratší.
Elektrobus ještě nemá pro provoz v EU homologaci, na čemž budou inženýři Ikarusu nyní pracovat. Duo výrobců by rádo nastartovalo sériovou produkci v příštím roce a hodlá prezentovat také elektrický midibus a článkový elektrobus. Uspěje?
Text: Vít Hinčica