Zajímavý obrat nastal v tendru na 213 nových tramvají pro Varšavu. V něm měla nejlepší nabídku podat česká Škoda Transportation, která však překročila původně plánovaný rozpočet, což nakonec vedlo k tomu, že polská metropole tendr na nové tramvaje zrušila.
Škoda Transportation následně jednala s polskou stranou o podmínkách tendru a snažila se rozhodnutí o zrušení zvrátit ve svůj prospěch. Nelenili ale ani ostatní (neúspěšní) uchazeči, kteří proti postupu dopravce Tramwaje Warszawskie podali protest k Národnímu odvolacímu senátu (Krajowa Izba Odwoławcza). Ten nechal celou soutěž prozkoumat, nicméně doba jeho rozhodnutí se značně protahovala, neboť jeden z oslovených znalců se nakonec těsně před původním termínem podání svého vyjádření odmítl v tomto sporu angažovat, takže musel být osloven jiný znalec. Ten měl dát částečně zapravdu dvojicí neúspěšných uchazečů, a sice konsorciu Stadleru a Solarisu a firmě Hyundai Rotem. Oba poukazovali především na to, že nabídka českého výrobce není reálná (což zástupci Škodovky několikrát dementovali). Konsorcium Stadleru a Solarisu, které bylo vyloučené, se navíc dožadovalo toho, aby jeho nabídka byla znovu vyhodnocena a aby byla navíc vyloučena i nabídka firmy Hyundai Rotem.
Národní odvolací senát měl nakonec dle zprávy publikované na polském serveru Transport Publiczny rozhodnout v tom smyslu, že zrušil rozhodnutí dopravce o ukončení soutěže a provozovatel by měl nyní nabídky znovu přehodnotit. Ne však nabídku Škody Transportation, která by měla být pro údajné nesplnění požadavků a překročení rozpočtu vyloučena. Stejně by se mělo postupovat také v případě Pesy, jež rovněž překročila původně plánovaný rozpočet. Konsorciu Solarisu a Stadleru mělo být dáno na vědomí, že bylo vyloučeno právem, a tak se do soutěže nevrací. Prakticky tedy zůstává nyní jediný uchazeč, jehož nabídkou se musí Varšava znovu zabývat, a sice Hyundai Rotem. Dopravce ovšem může firmu opět vyloučit a tendr znovu uzavřít.
213 tramvají mělo být financováno z prostředků EU. Varšava potřebuje tendr v dohledné době buďto uzavřít, anebo znovu vypsat, aby bylo možné stihnout dodávky tramvají ve stanovených termínech.
Libor Hinčica