Tramwaje Śląskie uzavřely výběrové řízení na dodávku až 40 nízkopodlažních tramvají, do nějž byly v říjnu 2017 podány nabídky dvou společností, a sice od Pesy a od konsorcia Solarisu a Stadleru (Solaris Tram). Vítězná se stala nabídka od Pesy, zatímco nabídka konsorcia Solarisu a Stadleru byla vyloučena.
Důvodem vyloučení společné nabídky Stadleru a Solarisu byla skutečnost, že konsorcium neprodloužilo na základě požadavku dopravce lhůtu platnosti nabídky až do počátku března 2018, ale jen do 16. 1. 2018. Navíc měly být některé dokumenty dodány později, než byly stanoveny termíny. Proto se Tramwaje Śląskie nakonec nabídkou Solaris Tram vůbec nezabývaly (ve smyslu jejího podrobného hodnocení) a ve hře zůstala jen nabídka od Pesy.
Ta byla dne 19. 3. 2018 prohlášena za vítěznou. Základem kontraktu je dodávka 27 vozů o délce 22–25 m a 8 tramvají o délce 30–32 m. Dalších pět tramvají v kratším délkovém provedení může být předmětem opce. Nové tramvaje budou částečně nízkopodlažní. I kratší vozidla budou řešena jako tříčlánková (usazená na trojici podvozků) a budou mít nakonec délku 25 m. Nízkopodlažní plocha by měla zabírat 65,54 % z celkové plochy vozidla, u delších tříčlánkových tramvají (na čtyřech podvozcích) s finální délkou 32 m půjde o 74,10 %. Za vozidla dají Tramwaje Śląskie 271,8 mil. zlotých (včetně DPH; zhruba 1,630 mld. Kč), což je o 26 mil. zlotých (cca 156 mil., Kč) méně, než byla původní odhadovaná hodnota zakázky.
Kratší tramvaje s kapacitou 167 cestujících (z toho 108 stojícími) by měly být dodány do 31. 3. 2020, delší s kapacitou 225 cestujících (z toho 148 stojících) pak do 30. 6. 2020. Max. mohou být předávány 4 tramvaje měsíčně. Opci na dalších pět vozů může dopravce využít nejpozději do konce roku 2020. Termín dodání těchto vozidel by pak uplynul 30. 9. 2022.
Libor Hinčica