Menu

Největší evropská flotila elektrobusů představena

Flotila elektrobusů VDL dopravce Connexxion. (foto: VDL)
Flotila elektrobusů VDL dopravce Connexxion. (foto: VDL)
Stáhnout PDF
Nezařazené
28. 03. 2018 17:54
Redakce
1 minuta čtení

Flotila elektrobusů VDL dopravce Connexxion. (foto: VDL)

Dopravce Connexxion představil dne 28. 3. 2018 celou svou flotilu nových článkových elektrobusů značky VDL. Celkem se jedná o rovnou stovku vozidel, která by měla být uvedena do provozu dne 1. 4. 2018. Elektrobusy budou nasazeny na linky v okolí letiště Schiphol u Amsterdamu a na dalších vybraných vytížených trasách v regionu Amstelland-Meerlanden.

Elektrobusy VDL Citea byly do provozu uváděny postupně v uplynulých týdnech, poslední vozy dorazily koncem března a v okolí Amsterdamu a Schipholu začnou sloužit od 1. 4. 2018, kdy by měla být poprvé fakticky disponibilní celá stovka elektřinou poháněných autobusů. Předpokládá se, že každý z elektrobusů najede průměrně 300 km denně v rámci celodenního nasazení. Pro vozidla je prozatím vyhrazeno 6 linek.

Elektrobus v konvenčním provedení. (foto: VDL)

Baterie mají kapacitu elektrické energie 169 kWh. K jejich nabíjení se používají rychlonabíjecí stojany, přičemž může být použit nabíjecí výkon až 420 kW. Baterie by mělo být možné nabít nejpozději za 20 minut. Celkem bylo vybudováno 23 rychlonabíjecích stojanů Heliox (výkon až 450 kW), které jsou umístěny ve 4 vybraných lokalitách. Mimoto bylo vybudováno také 84 nabíječek pro pomalé nabíjení (30 kW) a k dispozici jsou i dvě mobilní nabíječky (s výkonem 25 kW). Elektrobusy se v noci nejen nabíjejí, ale zároveň u nich funguje systém předehřívání, takže ve chvíli, kdy vyjíždějí vozidla na linku, je interiér již příjemně vyhřátý.

Verze BRT. (foto: VDL)

Elektrobusy byly dodány ve dvou různých provedeních. V obou případech jde o článkové vozy VDL Citea SLFA Electric, vozidla nasazované na linky R-Net jsou však třídveřová s kapacitou 50 sedících cestujících (k vidění jsou na čtveřici linek R-Net spojujících Uithoorn, Amstelveen, Schiphol a centrum Amsterdamu), mimoto byly dodány i autobusy v BRT designu pro linky směřujících k letišti Schiphol, jež jsou čtyřdveřové.

Dopravce Connexxion (součást skupiny Transdev) s nákupy elektrobusů rozhodně končit nehodlá. Do roku 2021 by měl totiž na základě koncesní smlouvy převést na elektřinu všech 258 autobusů, které v oblasti Amstelland-Meerlanden nasazuje.

Libor Hinčica

Podobné články