Na veletrhu InnoTrans v Berlíně v roce 2014 byla poprvé představena nová generace tramvaje francouzského Alstomu pojmenovaná jako Citadis X05. Představení se však odehrávalo jen v teoretické rovině, protože hotový výrobek ještě neexistoval. Alstom tak pouze představoval svou vizi a koncept nového vozidla, které převzalo původní úspěšné obchodní jméno Citadis, k němuž bylo pro odlišení od soudobé produkce přidáno ještě pojmenování X05 značící pátou generaci.
Za písmeno X si lze následně dosadit buďto číslici 2, 3, nebo 4, která prozradí, jaké konkrétní provedení Citadisu si zákazník zvolí: Citadis 205 představuje tramvaj o délce 24 m, Citadis 305 o délce 34 m a Citadis 405, jak už asi bystřejší čtenář tuší, o délce 44 m. Ve skutečnosti jsou základní rozměry poněkud jiné (výrobce uvádí 23,9 m, 33,4 m a 44,6 m), ale pro snadnější zapamatování se běžně používá výše uvedený přehled k jednotlivým typům. Ostatně i u nového Citadisu X05 platí, že je možné si nechat vypracovat speciální designové provedení, takže délka vozidla se tak jako tak bude zákazník od zákazníka patrně lišit, byť formálně půjde o stejný model.
Náhrada původní řady Citadisů, kterou lze označit za třetí generaci (čtvrtá také existuje, je však svým řešením určena primárně pro východní trhy a v provozu je jen v Istanbulu), probíhá ve výrobě postupně, takže řada provozovatelů, kteří mají možnost využít opce z minulosti na nákup dalších tramvají, dál nakupují starší verzi. Nové provedení Citadisu si prozatím objednalo australské Sydney, francouzská města Nice a Avignon a město Kaohsiung na Tchaj-wanu. Do prvního z měst byl již první z vozů dodán v létě 2017, dlouhou dobu se však čekalo na zahájení zkušebních jízd. K tomu došlo v noci z 24. na 25. 2. 2018. Také další zkušební jízdy s vozidlem probíhají momentálně v nočních hodinách, kdy se tramvaj pohybuje po dokončeném úseku na ulici Alison Road v části Randwick. „Jsme extrémně pyšní, že můžeme vidět první oficiální pohyby první tramvaje Citadis X05 v Sydney,“ uvedl Mark Coxon, ředitel Alstomu pro Austrálii a Nový Zéland.
Celkem bude v Sydney jezdit 60 tramvají Citadis X05, konkrétně ve verzi Citadis 305 o délce cca 33,5 m, které mají být nasazovány do dvouvozových souprav na nově budované 12km tratě z Circular Quay (oblast u přístavu) k centrálnímu vlakovému nádraží. Každá ze souprav má pojmout až 450 cestujících, kapacita systému by měla zvládnout odbavit až 13.500 pasažérů za hodinu. Celý projekt tramvajové dopravy v Sydney však nabral zpoždění, očekává se, že vozy vyjedou do provozu až v roce 2019. Prozatím jen hotová jen část tratě v jižní části plánovaného úseku, postupně by měly přibývat další metry, s čímž by se měl zvětšovat i akční rádius vozidel v rámci zkoušek.
Připomeňme, že tramvaje Alstom X05 by měly oproti předešlé generaci (resp. přesněji předpředešlé) přinést zákazníkům úsporu v údržbových nákladech (zhruba o 10 %), snížení hluku, zvětšení přepravní kapacity (o 10 %) a snížení spotřeby až o 30 %. Tramvaje jsou navíc z 98 % vyrobené z recyklovatelných materiálů.
Libor Hinčica