Menu

Tramvaje Metelica zamíří i do Bolívie

Tramvaje v provedení odvozeném od verze provozované v Petrohradě budou k vidění i v Bolívii. (foto: Stadler)
Tramvaje v provedení odvozeném od verze provozované v Petrohradě budou k vidění i v Bolívii. (foto: Stadler)
Stáhnout PDF
Nezařazené
12. 03. 2018 17:20
Redakce
1 minuta čtení

Netradičního zákazníka se podařilo ulovit švýcarské společnosti Stadler. Její tramvaje z rodiny Metelica, které jsou vyráběny v závodě v běloruském Minsku, zamíří do bolívijského města Cochabamba. Celkem by zde mělo být pro nový tramvajový provoz dodáno 12 vozů.

Tramvaje v provedení odvozeném od verze provozované v Petrohradě budou k vidění i v Bolívii. (foto: Stadler)

Tramvaje Metelica jsou vzdálené příbuzné vozidel, které by měly být od jara 2018 dodávány do Ostravy. Pro Ostravu však byl vytvořen zcela svébytný design vozidel a tramvaje byly nakonec zařazeny pod obchodní jméno Tango (Tango NF2 Ostrava). Vozy Metelica se prozatím (pomineme-li provoz prototypu v Minsku) uchytily jen v Petrohradu, kde 7. 3. 2018 se značným zpožděním zahájily provoz na tratích místní tramvajové rychlodráhy (provozované soukromou společností). Nyní by měly obousměrné tramvaje Metelica o délce 33 m, šířce 2,5 m a výšce 3,6 m zamířit také do Jižní Ameriky.

Město Cochabamba ležící v jednom z andských údolí má dnes okolo 610.000 obyvatel a je třetím největším městem Bolívie. Tramvaje zde v minulosti již jezdily, a to na několika příměstských tratích o rozchodu 750 mm. Úzké vozy (na fotky doporučujeme podívat se zde) tvořící často několikavozové vlaky připomínající spíše některou z dětských (pionýrských) železnic jezdily ve městě od roku 1910 (už od roku 1902 však byla v provozu i animální trakce). V 30. letech však tramvaje nedokázaly konkurovat autobusům a postupně docházelo k rušení tratí, z nichž poslední byla uzavřena v roce 1948.

Po roce 2000 se začalo hovořit o možném návratu tramvají do Cochabamby. Nyní začal plán nabírat konkrétní obrysy. Dne 26. 2. 2018 byl podepsán kontrakt, který počítá s dodáním 12 vozů postupně od srpna 2019. Výroba proběhne v Bělorusku, následný transport po moři by měl zabrat zhruba měsíc a půl. Stadler by měl rovněž zajistit veškerou údržbu vozidel na dobu tří let. Stavbu normálněrozchodné tratě realizuje konsorcium společností JOCA ze Španělska a Swiss Molinari Rail AG ze Švýcarska. První stavební práce se rozběhly v srpnu 2017.

Libor Hinčica

Podobné články