Netradičního zákazníka se podařilo ulovit švýcarské společnosti Stadler. Její tramvaje z rodiny Metelica, které jsou vyráběny v závodě v běloruském Minsku, zamíří do bolívijského města Cochabamba. Celkem by zde mělo být pro nový tramvajový provoz dodáno 12 vozů.
Tramvaje Metelica jsou vzdálené příbuzné vozidel, které by měly být od jara 2018 dodávány do Ostravy. Pro Ostravu však byl vytvořen zcela svébytný design vozidel a tramvaje byly nakonec zařazeny pod obchodní jméno Tango (Tango NF2 Ostrava). Vozy Metelica se prozatím (pomineme-li provoz prototypu v Minsku) uchytily jen v Petrohradu, kde 7. 3. 2018 se značným zpožděním zahájily provoz na tratích místní tramvajové rychlodráhy (provozované soukromou společností). Nyní by měly obousměrné tramvaje Metelica o délce 33 m, šířce 2,5 m a výšce 3,6 m zamířit také do Jižní Ameriky.
Město Cochabamba ležící v jednom z andských údolí má dnes okolo 610.000 obyvatel a je třetím největším městem Bolívie. Tramvaje zde v minulosti již jezdily, a to na několika příměstských tratích o rozchodu 750 mm. Úzké vozy (na fotky doporučujeme podívat se zde) tvořící často několikavozové vlaky připomínající spíše některou z dětských (pionýrských) železnic jezdily ve městě od roku 1910 (už od roku 1902 však byla v provozu i animální trakce). V 30. letech však tramvaje nedokázaly konkurovat autobusům a postupně docházelo k rušení tratí, z nichž poslední byla uzavřena v roce 1948.
Po roce 2000 se začalo hovořit o možném návratu tramvají do Cochabamby. Nyní začal plán nabírat konkrétní obrysy. Dne 26. 2. 2018 byl podepsán kontrakt, který počítá s dodáním 12 vozů postupně od srpna 2019. Výroba proběhne v Bělorusku, následný transport po moři by měl zabrat zhruba měsíc a půl. Stadler by měl rovněž zajistit veškerou údržbu vozidel na dobu tří let. Stavbu normálněrozchodné tratě realizuje konsorcium společností JOCA ze Španělska a Swiss Molinari Rail AG ze Švýcarska. První stavební práce se rozběhly v srpnu 2017.
Libor Hinčica