Letošní březen znamenal pohřeb pro tramvaje v kazašském městě Öskemen, které je u nás více známo pod svým ruským jménem Usť-Kamenogorsk. Tramvaje se na východě Kazachstánu objevily 6. listopadu 1959 a poslední léta v něm doslova přežívaly. Špatný stav tamní sítě a nedostatek financí na její další udržování měly za následek zastavení fungování tramvajového provozu. Cestující se v Usť-Kamenogorsku tramvajemi projeli naposledy 5. března 2018. Je však naděje, že se tramvaje ve městě znovu rozjedou.
Dne 20. 3. 2018 totiž došlo k prodeji majetku dosavadního provozujícího soukromého podniku TOO «Ust‘-Kamenogorskij gorodskoj tramvajnyj park», a to za asi 30 milionů korun. Novým vlastníkem se stala «Nacional’naja Kompanija «Social’no-predprinimatěl’skaja korporacija «Jertis» vlastněná orgány Vostočno-Kazachstanskoj oblasti, která připravuje založení nové společnosti, jež se bude věnovat výhradně provozu tramvají. Nedlouho před tím došlo k odkoupení 13 vozidel z již nefunkční tramvajové sítě v Almaty, a to jmenovitě ex-berlínských Tater KT4DM. Po nezbytné rekonstrukci sítě, která byla novým vlastníkem slíbena, by se měly tramvaje do ulic města vrátit na konci léta tohoto roku. Snad tedy budou sliby Vostočno-Kazachstanskoj oblasti i samotného města naplněny.
Dodejme, že tramvajová síť v Usť-Kamenogorsku byla poslední léta tvořena čtyřmi linkami, které všechny začínaly u vlakového nádraží a měly různé konečné ležící severně od této výchozí stanice. Po celou dobu se v provozu vyskytovaly téměř výhradně vozy z produkce ruského podniku UKVZ (Usť-Katavskij vagonostroiteľnyj zavod imeni S. M. Kirova).
Text: Vít Hinčica
Spolupráce a foto: Valerij Kozlov