Menu

Za tramvajemi a trolejbusy do Kluže

Vůz typu Astra/ICPE-SAERP/Renault Agora ev. č. 010. 
Vůz typu Astra/ICPE-SAERP/Renault Agora ev. č. 010. 
Stáhnout PDF
Nezařazené
29. 04. 2018 16:37
Redakce
3 minuty čtení

Město Kluž (rumunsky Cluj-Napoca) leží v Transylvánii (Sedmihradsku), jedné z historických zemí Rumunska. V současné době v něm trvale žije více než 320 tisíc obyvatel. Z pohledu zájemce o hromadnou dopravu se jedná o město velmi atraktivní, kromě autobusů v něm totiž jezdí nejen tramvaje, ale i trolejbusy. Kluž je navíc městem, které v posledních letech soustavně investuje do modernizace své MHD.  

Vůz typu Astra/ICPE-SAERP/Renault Agora ev. č. 010.  Mapa sítě MHD v Kluži. (zdroj: CTP Cluj-Napoca

Trolejbusy

Trolejbusová doprava byla v Kluži spuštěna 7. listopadu 1959, když byla otevřena za účasti šesti trolejbusů rumunské výroby typu TV2E první, 5,4 km dlouhá linka. První návrh na zavedení trolejbusů však pamatuje ještě meziválečné období a pochází z roku 1936. K roku 1970 už bylo v provozu 36 km trolejí a okolo 90 trolejbusů. S příchodem druhé poloviny 80. let se klužská trolejbusová síť v důsledku nedostatku ropných produktů na území země dočkala rozvoje, jenže už 90. léta dala na krušná léta diktatury zapomenout, a tak se trolejbusy začaly omezovat. Nakonec došlo i na ukončení provozu na dlouhé lince k letišti, jež leží severovýchodně od centra. Nicméně radnice neposlala trolejbusy „k šípku“ a v tomto miléniu do nich investovala, přičemž roku 2013 byl obnoven i provoz na zrušené trati k letišti, která se dočkala obnovy. Nadále však po městě (zejména východně od centra) zůstávají některé kratší i delší úseky, většinou někde přerušené, které ukazují, že rozsah trolejbusové sítě býval podstatně větší. Město nicméně aktuálně zvažuje, kudy všude by trolejbusy navrátilo, či zavedlo. 

V únoru 2018 vypsala radnice tendr na 50 kloubových trolejbusů, jeho vyhodnocení má proběhnout do tohoto léta, odhadovaná cena vozů má být 116 milionů lei (cca 12,6 mil. Kč/vozidlo). Loni jsme již informovali o pořízení 30 elektrobusů, prvních 11 vozů, výrazně spolufinancovaných tzv. švýcarskými fondy, se již mělo v dubnu objevit v Kluži, zatím ale o nich nejsou žádné zprávy. Zbývajících 19 vozů má být pořízeno s pomocí unijních fondů, jeden 12m vůz má přitom hodnotu zhruba půl milionu euro, tj. za stejnou cenu je možné pořídit 18m trolejbus. 

Dnes je situace v klužském trolejbusovém vozovém parku taková: jednak v něm přežívá několik vozů vyrobených (v roce 1951 založenou a v roce 2004 zaniklou) bukurešťskou firmou Rocar, které se však v provozu už téměř neobjevují. Jádro parku pak již tvoří vozy odpovídající západoevropským standardům, byť byly jejich skříně zpravidla vyráběny mimo Rumunsko na základě kooperačních/licenčních dohod.  

První vozy moderní koncepce přišly do Kluže v roce 2004 a jednalo se o typ Astra Citelis PS01T1. Celkem těchto vozů došlo 37 (posledních 10 až v letech 2010–2011). 

V letech 2011 až 2012 se ve městě objevilo 15 kloubových vozů Astra/ICPE-SAERP/Renault Agora (odvozeny z autobusů fr. výrobce), v letech 2013 až 2014 přišlo 10 kloubových vozů Irisbus Citelis 18M a v letech 2016 až 2017 20 kloubových trolejbusů Astra/ICPE-SAERP Town 118 (vozy odpovídající modelu Iveco Urbanway 18). Dodejme, že rumunská firma ICPE-SAERP je dodavatelem elektrické výzbroje. 

V dnešní Kluži se může člověk svézt celkem sedmi trolejbusovými linkami, 1, 3–7 a 25. Provozuschopných vozidel je k dispozici přes 80. Cestování je pohodlné, intervaly jsou ve špičce krátké, infrastruktura na velmi dobré úrovni a většinově zmodernizovaná. Co by za to třeba v Bukurešti, kde MHD nejednou připomíná opravdovou „socku“, dali. 

Tramvaje

Tramvajová doprava byla zprovozněna 1. října 1987. Na jediné, 12 km dlouhé trati vedené v relaci severovýchod – jihozápad jsou provozovány tři linky č. 100–102. Z pohledu českého čtenáře se jedná o provoz velmi atraktivní: jádro provozního vozového parku je tvořeno ex-berlínskými a ex-postupimskými vozy KT4D, KT4DC, KT4DM, některé z nich prošly větší rekonstrukcí. Roku 2012 dorazily i čtyři nízkopodlažní článkové Pesy typu 120Nc (PESA Swing), které park oživily (původně se plánoval nákup až 12 těchto polských vozidel). Celkem je pro běžný provoz momentálně vyhrazeno 33 vozidel. Brzy mají díky novému výběrovému řízení dojít další soudobé tramvaje, a to celkem 22 ks. Tramvajová infrastruktura je podobně jako ta trolejbusová v optimálním stavu, v minulých letech byla kompletně modernizována. Plánuje se přitom její další rozšíření do dvou sousedních obcí: Gilău (vzdušnou čarou asi 12 km západně od Kluže) a Jucu (vzdušnou čarou asi 13 km severovýchodně od Kluže), nicméně se tak zřejmě stane až ve vzdálenější budoucnosti. Vozovna je nedaleko letiště, tj. východně od centra.

 

Dodejme, že kromě moderních tramvají a trolejbusů se město v minulých letech pustilo i do nákupu nových autobusů, a to třeba značek Solaris, Iveco, Mercedes-Benz či Renault. V provozu jsou třeba i ojeté Renaulty z Francie, které však až na zachované francouzské nápisy nedávají tušit, že se s nimi pár let vozili lidé v západní Evropě. Za zmínku stojí fakt, že město preferuje vozy s klimatizací. Pochvalu zaslouží město i za design řady zastávek, které byly opraveny a které jsou k vidění nejen v centru, ale i daleko od něj. Představitelé některých českých a slovenských měst a DP by se mohli přijet do rumunské Kluže inspirovat…

Pohled z výšky na okolí zastávky Parcul Central.  A zde pohled z níže nahoru. 

Text a neoznačené foto: Vít Hinčica

Titulní foto: Wikipedia.org

Podobné články