Překvapivou zprávou dnes (3. 4. 2018) žijí polská média. Deník Gazeta Prawna jako první přinesl informaci o tom, že majitelé společnosti Solaris Bus & Coach – manželé Solange a Krzysztof Olszewští – hledají možnosti, jak svou firmu prodat. Pravdou ovšem je, že zpráva sama o sobě až tak překvapivá není. O možném prodeji největšího polského výrobce autobusů se totiž v kuloárech hovoří již delší dobu napříč Evropou. Deník však přinesl první bližší informace.
Podle nich by se mělo o stav firmy Solaris Bus & Coach zabývat sedm soukromých společností a s nimi i Polský rozvojový fond (Polski Fundusz Rozwoju – PFR), což je fakticky státní organizace, která by měla mj. převzít finální kontrolu například nad výrobcem tramvají (a dalších kolejových vozidel) značky PESA.
O možném prodeji Solarisu se mezi odbornou veřejností hovoří minimálně od loňského roku, přičemž zdroje shodně uváděly, že hlavním motivem by měly být osobní důvody vlastníků společnosti. Stejnou informaci přinesla i Gazeta Prawna, nicméně tiskový mluvčí Solarisu Mateusz Figaszewski tuto informaci nijak nepotvrdil. Za hledáním partnera mají být podle něj především zájmy společnosti na jejím dalším růstu – výrobce totiž již v na konci března prakticky bezezbytku naplnil své výrobní kapacity na tento rok a podle očekávání atakuje co do počtu prodaných vozidel loňský rok (který byl přitom doposud pro Solaris nejúspěšnější). Růst společnosti by měl být vyvážet odpovídajícími investicemi do výroby, ale i prodejní a servisní sítě, a tak přichází v úvahu možnost nalezení partnera, který by mohl potřebné prostředky na rozvoj poskytnout.
Mezi sedmi privátními zájemci mají být i podniky z Číny a Turecka, naopak mají chybět firmy německé (tedy MAN a EvoBus). Spekuluje se o tom, že majitelé Solarisu chtějí značku, kterou vybudovali, zachovat a nestojí jen o dočasné převzetí výroby a následně sloučení s některou z nadnárodních firem. Rozhodnutí ohledně možného prodeje se má údajně uskutečnit již na přelomu května a června letošního roku.
Libor Hinčica