Polský Olsztyn se stane prvním provozovatelem v Evropské unii, který do provozu uvede tramvaje tureckého výrobce Durmazlar. Ten se jako jediná firma přihlásil do tendru na dodávku až 24 vozidel, která dopravce požadoval jak pro stávající síť, tak pro plánované prodloužení.
Olsztyn je jediným polským městem, které využilo dotací Evropské unie k vystavění zcela nového tramvajového systému, který byl do provozu uveden v prosinci 2015. Současná síť má délku 11 km a slouží na ní tramvaje Solaris Tramino, kterých si dopravce pořídil pro první etapu 15. To se záhy ukázalo jako nedostatečné a město se začalo zabývat tím, jak vozový park tramvají co nejrychleji doplnit o nová vozidla. Nakonec se rozhodlo, že vypíše větší tendr, který počítá s dodáním až 24 vozidel. Ta by měla posílit dopravu na stávajících linkách, ale současně začít sloužit také na nových úsecích. V dubnu 2018 totiž vypsal Olsztyn tendr na zhotovitele prodloužení tramvajové sítě o dalších 6 km. Náklady na tuto stavbu by měly být cca 1,2 mld. Kč a stavba by měla začít již v roce 2019 (předpoklad ukončení v září 2020). Na trase má mj. vzniknout 270 m dlouhá estakáda, která bude překonávat jednu z olsztynských křižovatek.
Tendr na nové tramvaje musel Olsztyn vypisovat opakovaně, protože konsorcium Stadleru a Solarisu v první soutěži výrazně překročilo rozpočet, a ta tak byla zrušena. Do poslední soutěže se překvapivě přihlásil jen turecký Durmazlar, který nabízí v současné době vozidla s obchodními jmény Panorama a Silkworm. S těmi se mu prozatím podařilo prosadit na domácím (tureckém) trhu. Nyní se však poprvé vydal zkusit štěstí i do EU a byl úspěšný. Olsztyn se po třech měsících vyhodnocování nabídek rozhodl, že tu od Durmazlaru přijme. První dva vozy by měly být dodány již do 21 měsíců od podpisu smlouvy, dalších 10 by pak mělo následovat. Navíc může dopravce využít opci na dalších 12 vozů.
Pro Durmazlar se jedná o obrovský úspěch, protože schválení tramvají pro provoz v EU mu může otevřít dveře do dalších tramvajových tendrů. Ty totiž nezřídka vyžadují, aby výrobce nějaká vozidla do EU (Švýcarska a Evropského hospodářského prostoru) dodal. Tuto podmínku tedy bude nově turecký producent plnit.
Nové tramvaje budou dlouhé 32.500 mm a široké 2.500 mm. Kapacita má být 210 cestujících, z toho 40 sedících. Výměnu cestujících mají umožňovat šestery dveře, z nichž první a poslední budou jednokřídlé. Jeden vůz by měl vyjít na zhruba 54 mil. Kč.
Libor Hinčica