Metropole Air-Marseille-Provence (métropole d’Aix-Marseille-Provence) vznikla roku 2016 sloučením šesti interkomunalit, což jsou administrativní jednotky slučující několik obcí dohromady, které na interkomunality převádějí některé své pravomoci. Záměrem vytvoření metropole Air-Marseille-Provence bylo ukončit administrativní fragmentaci rychle se rozvíjející regionální oblasti. A právě nově vzniklá metropole střádá plány na to, jak nejlépe jednotlivé interkomunality propojit.
Nejprve se objevil záměr realizovat projekt nazvaný „ValTram“, což měla být vlakotramvaj, která by využila těleso roku 2002 zrušené regionální trati z Aubagne do La Barque. Aubagne je město ležící východně od Marseille a má od roku 2014 vlastní tramvajovou dopravu v podobě jedné linky o délce 2,8 km (viz ČsD 5/2015). Obec La Barque leží asi 30 km severně od Aubagne. Navrhovaná vlakotramvaj nicméně měla končit v polovině zrušené železniční trati, a sice v obci Bouilladisse. Na vlakotramvaj mělo být nasazeno 7 souprav, které by jezdily od 6 do 21 hodin a které by při průměrné rychlosti 50 km/h (maximální rychlost měla být 70 km/h) zvládaly urazit vzdálenost mezi koncovými body za 25 minut. Nicméně projekt na rehabilitaci a přestavbu železničního díla se ukázal jako drahý (skoro 4 mld. Kč) i technicky náročný, a tak letos přišli politici s tím, že by se stavělo na západ směrem k Marseille.
V tomto směru již byla plánována aubagnská tramvajová linka č. 2, její příprava a realizace však byly spolu s přípravou a realizací prodloužení první aubagnské tramvajové linky zastaveny vedením tamní radnice, které se zformovalo po městských volbách roku 2014. Nicméně jak již bylo řečeno v úvodu článku, roku 2016 vznikla ona metropole a ta by měla 26. června 2018 začít na odborné úrovni projednávat čtyři významné dopravní projekty, mezi kterými figuruje i zřízení tramvajové linky mezi Aubagne a východní marseillskou čtvrtí Barasse, což je mimochodem o něco dále, než byla navrhována konečná aubagnské tramvajové linky č. 2. A jelikož má ve výhledu ke čtvrti Barasse mířit z opačné strany i prodloužení marseillské tramvajové linky č. 1, oficiálně plánované do sousední čtvrti La Valentine, není od věci očekávat, že se marseillská i aubagnská síť jednou propojí buďto přestupním terminálem, nebo se propojí rovnou fyzicky. Nicméně tento vývoj se nedá před rokem 2030 zřejmě očekávat a je pravděpodobnější, že se do té doby podaří z právě zmíněných čtyř dopravních projektů prosadit jiné, které sledují propojení Marseille, Aubagne a okolních obcí prostřednictvím expresních autobusových linek, s případným vytvářením BRT úseků.
Text: Vít Hinčica