Společnost Ursus dodala závěrem minulého týdne do Lublinu první článkový trolejbus Ursus City Smile 18T. Jedná se o součást zakázky na 15 nových kloubových trolejbusů, které si Lublin objednal v loňském roce.
Vozidla City Smile jsou vyráběna podle výrobní dokumentace, kterou Ursus převzal od firmy AMZ Kutno, jež se začala soustředit více na výrobu vojenské techniky a pro civilní sektor jí již nezbýval ve výrobním programu prostor. Dokumentaci tak převzal slavný výrobce traktorů Ursus z Lublinu, který se rozhodl pustit do výroby vlastních autobusů a trolejbusů. Obchodní jméno City Smile si firma pro produkty ponechala.
Článkové vozy sice navrhl již původní výrobce AMZ z Kutna, nicméně žádný vůz v kloubovém provedení nevyrobil. První článkový vůz proto zkompletoval až Ursus, přičemž šlo o elektrobus sestavený ve spolupráci se švédskou firmou Hybricon (tato spolupráce ale byla záhy ukončena).
V roce 2017 uspěl Ursus ve výběrovém řízení na dodávku 15 článkových trolejbusů, kde se ve výběrovém řízení přetlačoval se Solarisem. Výběrové řízení pomohlo výrazně stlačit cenu vozidel, když Solaris nabídl kloubový trolejbus za 13,65 mil. Kč a Ursus dokonce jen za přibližně 11,1 mil. Kč za vůz. Vozidla měla být původně všechna dodána do 21. 5. 2018, projekt ale nabral skluz, a tak se o víkendu objevil ve vozovně teprve první z 15 vozů, který bude muset projít ještě nezbytným homologačním procesem. Článkové trolejbusy by měly být nasazeny na linky č. 151 a 161. V jejich výbavě nechybí klimatizace, kamerový systém, USB porty pro nabíjení přenosných zařízení, automat na jízdenky atp. Nákup nových vozů je spolufinancován EU.
Lublin vypsal rovněž výběrové řízení na dalších 10 parciálních trolejbusů o délce 12 m, přičemž nabídky přišly opět od Solarisu a Ursusu. Dopravce počítal s rozpočtem 18,450 mil. zł (tedy zhruba s 11 mil. Kč na vůz), oba uchazeči ale tuto částku překročili. Solaris nabízí trolejbusy za 23,370 mil. zł (jeden vůz za cca 14 mil. Kč), Ursus je opět levnější a nabízí vozy za sumu 21,374 mil. zł (13 mil. Kč/vůz). Cena má v soutěži 60 % váhu. Vozidla by měla být dodána do 2. 9. 2019, nicméně není jasné, jestli dopravce smlouvu na nové vozy (s ohledem na navýšení cen) nakonec podepíše.
Libor Hinčica