Plzeňské městské dopravní podniky byly letos hostitelem zasedání trolejbusového výboru mezinárodní asociace veřejné dopravy UITP (UITP Trolleybus Committee). Zasedání předních odborníků z oblasti trolejbusové dopravy, kteří se sjeli do Plzně doslova z celé Evropy, se konalo v ČR po dlouhých 11 letech. Naposledy bylo v roce 2007 hostitelem Brno.
Setkání této odborné skupiny organizace UITP, jejíž hlavní sídlo se nachází v Bruselu, se konalo ve dnech 23. 5. až 26. 5. 2018. První den byl fakticky uvítací a patřil zejména neformální večeři, čtvrtek 24. 5. 2018 byl pak věnován odborným přednáškám. Ty byly vedeny takřka výhradně v angličtině, v menší míře pak v ruštině. Plzeňské městské dopravní podniky zařídily pro všechny účastníky simultánní překlad (a to kromě kombinace dvou výše uvedených jazyků také do češtiny).
Přítomní hosté, kterých se do Plzně sjelo takřka 60, měli možnost seznámit se například s výsledky provozu parciálních trolejbusů v Petrohradě, s plány na rozvoj trolejbusové dopravy v Plzni, anebo se systémem parciálních trolejbusů v Praze. Zajímavé – a v kontextu poblouznění trolejbusy s trakčními bateriemi netradiční – bylo vystoupení pana Guntera Mackingera z Rakouska, který připomněl úskalí bateriového provozu a fakt, že mnohdy vyjde levněji stavba infrastruktury, než opakované investice do baterií. Zároveň seznámil přítomné s průzkumem, který boural jeden ze zažitých předsudků, že lidem vadí trolejové vedení ve městech (90 % lidí například vůbec nevnímá, že nad ulicemi něco visí). S přednáškou týkající se důvodů krachu vybraných trolejbusových projektů z posledních let vystoupil jako host také zástupce našeho časopisu.
Pátek 25. 5. 2018 byl věnován seznámení se s provozem trolejbusů v Plzni, zejména s vozovnou Karlov, s dotační akumulátorovou stanicí na Borech, s dispečinkem, ale i s historickými a parciálními trolejbusy. V sobotu (26. 5.) se účastníci setkání přesunuli do Prahy, kde se mohli seznámit s nejmladším a současně nejmenším trolejbusovým provozem na světě, který je testován od října 2017. Tato prezentace s vozy SOR TNB 12 a Škoda 30 Tr se setkala s velmi pozitivní odezvou.
Libor Hinčica