Pro městskou dráhu v Dortmundu (tzv. Stadtbahn) dodá nová vozidla lipská společnost HeiterBlick. Pro ni je získání kontraktu velmi důležité, protože společnost v posledních letech nezískávala nové zakázky na vozidla a těžila jen z dříve uzavřených kontraktů, kdy se provozovatelé rozhodli využít opce starších zakázek.
Firma, jež byla původně majetkově provázána s Lipskými dopravními podniky (LVB), začínala na poli výroby nízkopodlažních tramvají, později ale opakovaně zabodovala v tendrech na výrobu vozidel pro tzv. Stadtbahny, což jsou systémy městských drah na pomezí mezi klasickou tramvají a metrem, jež jsou pro nás poněkud vzdálené, neboť se v bývalém Československu neuchytily, nicméně i u nás měly v minulosti podobné systémy vznikat (například v Brně, v Ostravě, či v Plzni).
Dortmund ukončil oficiálně provoz svých tramvají v dubnu roku 2008, kdy po 24 letech dokončil přechod na Stadtbahn, nicméně linky U43 a U44 mají nadále blíže ke klasické tramvaji než k Stadtbahnu (jsou na nich provozovány také klasické nízkopodlažní tramvaje). Ostatních 7 linek má ale ráz typického Stadbahnu včetně vysokých nástupišť, téměř zcela segregovaných tratí od okolního provozu, podzemních úseků atp.
Nyní se dopravce Dortmunder Stadtwerke (vystupující pod poněkud zvláštní zkratkou DSW21) rozhodl pořídit pro svůj provoz Stadtbahnu celkem 24 šestinápravových vozidel (s možností opce na nákup dalších dvou). Tato vozidla mají být ve vysokopodlažním provedení (a jsou tedy určena pro provoz na všech tratích vyjma „tramvajových“ U43 a U44). Dodavatelem těchto vozidel by měla být společnost HeiterBlick z Lipska, která nabídla modifikaci svého modelu s obchodním jménem VAMOS. HeiterBlick by měl dále realizovat také modernizaci starších vozů typu B80C, které byly vyráběny v letech 1986–99. Celkem by mělo omlazovací kúrou projít 43 šestinápravových vozů (B80C/6) z let 1986–93 a 21 osminápravových (B80C/8) z let 1996–99. Vozy Stadbahnu mají být po modernizaci velmi podobné s 24 nově objednanými vozidly. Elektrickou výzbroj pro vozidla by měla dodávat společnost Kiepe Electric. Dodávky nových vozů a modernizace 64 starších by měly proběhnout v letech 2021–28.
Libor Hinčica