Menu

Plzeň chce nové tramvaje za 1,1 mld. Kč

Tramvaje Škoda Inekon LTM 10.08 známé jako Astra (anebo Škoda 03T) by měly být v Plzni minulostí už po dodávkách vozů EVO2 od Aliance TW Team. Nové velkokapacitní tramvaje pak nahradí nejstarší vozy typu T3. (foto: Libor Hinčica)
Tramvaje Škoda Inekon LTM 10.08 známé jako Astra (anebo Škoda 03T) by měly být v Plzni minulostí už po dodávkách vozů EVO2 od Aliance TW Team. Nové velkokapacitní tramvaje pak nahradí nejstarší vozy typu T3. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Nezařazené
09. 05. 2018 13:46
Redakce
1 minuta čtení

Plzeňské městské dopravní podniky vypsaly další tendr na nové tramvaje. Po tzv. středněkapacitních vozech by nyní rády pořídily také tramvaje velkokapacitní, a to až v počtu 22 vozů. Odhadovaná hodnota zakázky je 1,1 mld. Kč (50 mil. Kč/vůz). Smlouva je však pojata jako rámcová, takže výherce má jistotu dodání jen dvou vozidel, zbylá jsou předmětem opce.

Tramvaje Škoda Inekon LTM 10.08 známé jako Astra (anebo Škoda 03T) by měly být v Plzni minulostí už po dodávkách vozů EVO2 od Aliance TW Team. Nové velkokapacitní tramvaje pak nahradí nejstarší vozy typu T3. (foto: Libor Hinčica)

Nové tramvaje pro Plzeň by měly být vyhotoveny v obousměrném a oboustranném provedení (tedy s dveřmi i kabinami na obou stranách). Tramvaje musejí být dlouhé 28–33 m, šířka se může pohybovat od 2,45 do 2,6 m. Tramvaje mají být bezbariérově průchozí, sedadla ale mohou být umístěna na podestách. Šířka průchozí uličky musí být min. 60 cm. Kapacita má být min. 200 osob (při 5 os/m2), z toho alespoň 46 sedících, přičemž postačuje, když pouze deset sedadel nebude situováno na podestách. Tramvaje musí nabízet na každé bočnici alespoň 5 dveří, přičemž šířka těchto dveří má být min. 1 300 mm. Striktně jsou připuštěny pouze plně otočné podvozky, a to min. 4. Použity musejí být pevné nápravy, přičemž (asynchronní) motory musejí být vzduchem chlazené. Tramvaje mají vykazovat provozní spolehlivost min. 90 %.

Kvalifikační kritéria splní dodavatel, který v posledních pěti letech minimálně jednu obousměrnou tramvaj dodal. To z potenciálních českých účastníků zřejmě vylučuje společnost Inekon, protože ten dodal nedávno obousměrné vozy, avšak v posledních pěti letech neproběhly tyto dodávky do EU, Evropského hospodářského prostoru, ani do Švýcarska. Naopak šanci by mohl mít například Stadler, který obdobný typ vozidla dodal do Petrohradu, anebo polská Pesa, která nabízí 100% nízkopodlažní řešení s otočnými podvozky. Škoda Transportation rovněž kritéria plní, byť by musela přijít s novým typem vozidla, resp. min. s upravenou modifikací vozidla ForCity Artic, které je vyráběno pro rozchod 1.000 mm. Modifikovat typ 15T dodávaný do Prahy nepřichází v tomto případě v úvahu kvůli požadavku na užití klasických náprav. Šanci má rovněž Aliance TW Team (Pragoimex, Krnovské opravny a strojírny a VKV Praha). Ta dodala poslední obousměrná vozidla do Plzně VarioLF2/2 IN v roce 2014. 

Vozidla mají být vybavena kamerovým systémem, klimatizací i automatickým počítáním cestujících. Pokud by náhodou vyhrál někdo jiný, než společnosti přidružené v rámci skupiny Škoda Transportation (anebo s ní majetkově provázané), musel by se výherce smířit s tím, že údržbu jeho vozidel bude Škodovka fakticky provádět skrze společnost Bammer Trade.

Hlavním hodnoticím kritériem je cena vozidla. Ta má váhu 90 %. V ní je však kromě samotné pořizovací ceny započtena i cena za opravy vozidel během celé životnosti (včetně havárií apod.) a cenová nabídka vybraných náhradních dílů. 5 % mohou uchazeči získat za nabídnutí dodání 2 vozidel dříve než do 24 měsíců (a to až o 180 dnů/6 měsíců, což je pro nový produkt téměř nesplnitelné) a dalších 5 % za dobu dodání unikátních náhradních dílů.  

Nabídky mohou zájemci předložit do 19. 7. 2018. Dodávky tramvají v případě využití opce by měly proběhnout v letech 2021–23.  

Libor Hinčica

Podobné články