Menu

Škodovácký Transtech dodá dalších 10 tramvají do Helsinek

Tramvaj ForCity Smart Artic na propagačním snímku výrobce. (foto: Škoda Transportation)
Tramvaj ForCity Smart Artic na propagačním snímku výrobce. (foto: Škoda Transportation)
Stáhnout PDF
Nezařazené
14. 06. 2018 12:21
Redakce
2 minuty čtení

Finský Transtech Oy, dceřiná společnost Škoda Transportation, v níž plzeňský výrobce nedávno získal 100% podíl, dodá dalších deset tramvají typu ForCity Smart Artic pro finské Helsinky. Dopravní podnik v Helsinkách již v minulosti objednal šedesát stejných vozidel. Hodnota této nové zakázky je zhruba 750 milionů korun.

Tramvaj ForCity Smart Artic na propagačním snímku výrobce. (foto: Škoda Transportation)

Celkem už Helsinky objednaly 99 vozů Artic, které ovšem nejsou produktem vývoje Škodovky, ale ještě původního vlastníka. Ten vozidla Artic vyvinul na míru helsinským požadavkům a začal s jejich výrobou na základě vítězství v tendru z roku 2011 (kdy došlo k podpisu smlouvy s provozovatelem). Škodovka odkoupila část společnosti až v roce 2015 (původně šlo o 75% podíl), kdy již byly v provozu testovány oba prototypy a kdy již došlo k potvrzení nákupu dalších 38 vozů, které byly předmětem první části tendru. Expedice sériových kusů už ale byla prováděna v režii nového většinového vlastníka, který později začal vozidla opatřovat i vlastním logem (okřídleným šípem Škodovky) a tramvaje Artic Tram zařadil do své rodiny ForCity jako model ForCity Smart Artic.

Společně se zakázkou na tramvaje pro Helsinky převzala Škodovka také opci, která byla součástí kontraktu z roku 2011. Ten předpokládal nejprve dodání dvou prototypů, a – v případě kladných výsledků zkoušek – následně dalších 38 sériových vozů. Mimoto ale mohl dopravce využít opci na nákup dalších až 80 tramvají, a to dokonce v různých konfiguracích. Této opce Helsinky již opakovaně využily, a tak se může Škoda Transportation radovat z dalších úspěchů na finském trhu.

V současné době je ve Finsku provozováno již 48 tramvají ForCity Smart Artic, které jsou všechny řešeny jako tříčlánkové o délce 27.400 mm a jsou vybaveny otočnými podvozky o rozchodu 1.000 mm. Výroba dalších vozů pak probíhá. Po dokončení dodávek prvních 40 vozů naběhla plynule produkce dalších 20 tramvají objednaných v prosinci 2016, mimoto probíhají práce na vývoji odvozeného obousměrného vozidla o délce 33.500 mm. Obousměrné tramvaje, které se rovněž podařilo zakoupit coby využití původní opce z roku 2011, mají sloužit na nově budované trati Helsinky – Espoo a celkem má jít o 29 vozů.

Nyní k těmto 89 objednaným tramvají přibude dalších 10 určených, a to opět pro stávající síť tramvajové dopravy (tedy v klasickém jednosměrném 27,5 m dlouhém řešení). „Velmi mě těší, že HKL Helsinky (místní dopravní podnik) je se škodováckými tramvajemi spokojen a objednává si dalších deset vozidel. Tramvaje ForCity Smart Artic budou dodány i do dalšího finského města Tampere a navíc na území celého Finska slouží již několik set našich moderních dvoupodlažních osobních vozů. Na tomto trhu jsme v posledním roce velice úspěšní a můžeme říct, že společnost Transtech se s ročními tržbami okolo tří miliard korun plně začlenila do skupiny Škoda Transportation,“ uvedl v tiskové zprávě společnosti Škoda Transportation předseda představenstva a generální ředitel skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina.

Ville Lehmuskoski, generální ředitel HKL, k nákupu další desítky škodováckých vozů uvedl: „Budoucí rozvoj dopravní infrastuktury našeho města je založen na rostoucí tramvajové dopravě. Dopravní podnik v Helsinkách (HKL) a místní obyvatelé jsou spokojeni s provozem tramvají ForCity Smart Artic a my jsme tedy mohli snadno rozhodnout, že rozšíříme stávající flotilu těchto vozidel.“

Doplňme, že v budoucnu může helsinský DP HKL pořídit v rámci opce ještě dalších 21 vozidel.

Libor Hinčica

Podobné články