Finský Transtech Oy, dceřiná společnost Škoda Transportation, v níž plzeňský výrobce nedávno získal 100% podíl, dodá dalších deset tramvají typu ForCity Smart Artic pro finské Helsinky. Dopravní podnik v Helsinkách již v minulosti objednal šedesát stejných vozidel. Hodnota této nové zakázky je zhruba 750 milionů korun.
Celkem už Helsinky objednaly 99 vozů Artic, které ovšem nejsou produktem vývoje Škodovky, ale ještě původního vlastníka. Ten vozidla Artic vyvinul na míru helsinským požadavkům a začal s jejich výrobou na základě vítězství v tendru z roku 2011 (kdy došlo k podpisu smlouvy s provozovatelem). Škodovka odkoupila část společnosti až v roce 2015 (původně šlo o 75% podíl), kdy již byly v provozu testovány oba prototypy a kdy již došlo k potvrzení nákupu dalších 38 vozů, které byly předmětem první části tendru. Expedice sériových kusů už ale byla prováděna v režii nového většinového vlastníka, který později začal vozidla opatřovat i vlastním logem (okřídleným šípem Škodovky) a tramvaje Artic Tram zařadil do své rodiny ForCity jako model ForCity Smart Artic.
Společně se zakázkou na tramvaje pro Helsinky převzala Škodovka také opci, která byla součástí kontraktu z roku 2011. Ten předpokládal nejprve dodání dvou prototypů, a – v případě kladných výsledků zkoušek – následně dalších 38 sériových vozů. Mimoto ale mohl dopravce využít opci na nákup dalších až 80 tramvají, a to dokonce v různých konfiguracích. Této opce Helsinky již opakovaně využily, a tak se může Škoda Transportation radovat z dalších úspěchů na finském trhu.
V současné době je ve Finsku provozováno již 48 tramvají ForCity Smart Artic, které jsou všechny řešeny jako tříčlánkové o délce 27.400 mm a jsou vybaveny otočnými podvozky o rozchodu 1.000 mm. Výroba dalších vozů pak probíhá. Po dokončení dodávek prvních 40 vozů naběhla plynule produkce dalších 20 tramvají objednaných v prosinci 2016, mimoto probíhají práce na vývoji odvozeného obousměrného vozidla o délce 33.500 mm. Obousměrné tramvaje, které se rovněž podařilo zakoupit coby využití původní opce z roku 2011, mají sloužit na nově budované trati Helsinky – Espoo a celkem má jít o 29 vozů.
Nyní k těmto 89 objednaným tramvají přibude dalších 10 určených, a to opět pro stávající síť tramvajové dopravy (tedy v klasickém jednosměrném 27,5 m dlouhém řešení). „Velmi mě těší, že HKL Helsinky (místní dopravní podnik) je se škodováckými tramvajemi spokojen a objednává si dalších deset vozidel. Tramvaje ForCity Smart Artic budou dodány i do dalšího finského města Tampere a navíc na území celého Finska slouží již několik set našich moderních dvoupodlažních osobních vozů. Na tomto trhu jsme v posledním roce velice úspěšní a můžeme říct, že společnost Transtech se s ročními tržbami okolo tří miliard korun plně začlenila do skupiny Škoda Transportation,“ uvedl v tiskové zprávě společnosti Škoda Transportation předseda představenstva a generální ředitel skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina.
Ville Lehmuskoski, generální ředitel HKL, k nákupu další desítky škodováckých vozů uvedl: „Budoucí rozvoj dopravní infrastuktury našeho města je založen na rostoucí tramvajové dopravě. Dopravní podnik v Helsinkách (HKL) a místní obyvatelé jsou spokojeni s provozem tramvají ForCity Smart Artic a my jsme tedy mohli snadno rozhodnout, že rozšíříme stávající flotilu těchto vozidel.“
Doplňme, že v budoucnu může helsinský DP HKL pořídit v rámci opce ještě dalších 21 vozidel.
Libor Hinčica