Menu

Poslední Karosa B 732 v ČR jezdí v Havlíčkově Brodě

Autobus Karosa B 732 v Havlíčkově Brodě. (foto: Libor Hinčica)
Autobus Karosa B 732 v Havlíčkově Brodě. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Nezařazené
25. 06. 2018 07:30
Redakce
1 minuta čtení

Po odstavení dvojice autobusů Karosa B 732 v Českých Budějovicích zůstal v České republice už jen jediný provozovatel městských sólo vozů Karosa řady 700 (kloubový městský vůz typu B 741 dál nasazují do provozu v Českých Budějovicích, linkový typu C 744 pak slouží jako záložní u ČSAD Plzeň). Tímto provozovatelem jsou Technické služby Havlíčkův Brod, které zajišťují od roku 1996 v Havlíčkově Brodě městskou dopravu.

Autobus Karosa B 732 v Havlíčkově Brodě. (foto: Libor Hinčica)

Technické služby coby městská organizace přebíraly provoz MHD poté, co se nepodařilo naplnit očekávání vkládaná ze strany města do soukromého dopravce Turdus s. r. o. Ten přebral městskou dopravu v devadesátých letech od podniku ČSAD Hradec Králové a provozoval ji do 31. 12. 1995. Poté už nastoupily místní Technické služby, které si pro provoz pořídily v první etapě 5 nových autobusů. Tři z nich odpovídaly typu Karosa B 732, další dva poté provedení SOR C 7,5 (šlo o 30. a 31. autobus, které SOR Libchavy coby začínající výrobce dokončil). Mimoto byla pořízena a koncem ledna 1996 do provozu uvedena ještě jedna karosa řady 700 v linkovém provedení (C 734), která ale byla pořízena již jako ojetá z Chomutova a před zařazením do provozu v Havlíčkově Brodě prošla generální opravou.

Vůz byl do provozu uveden na počátku roku 1996. (foto: Libor Hinčica)

Po roce 2000 začaly Technické služby Havlíčkův Brod pořizovat nové nízkopodlažní autobusy. V roce 2005 byl vyřazen linkový vůz C 734, poté následovaly v letech 2010 a 2012 oba autobusy SOR C 7,5. Městské Karosy B 732 byly vyřazeny až v letech 2014 a 2017, jeden vůz – zástupce podtypu B 732.1666 nesoucí v Havlíčkově Brodě ev. č. 1 – se ale v provozu udržel až doposud.

Dlouhou životnost autobusu umožnila především dobrá údržba a realizování většího stupně opravy, při němž byla mj. pořízena jako náhradní díl zcela nová střecha. Zatímco u řady dožívajících vozů je možné na první pohled vidět, že se vozidla blíží svému vyřazení, havlíčkobrodská Karosa B 732 nadále vykazuje pečlivou údržbu. Ostatně v provozu by se měla udržet ještě rok – vyřazení je plánováno až v posledním čtvrtletí roku 2019, tedy 24 let po vyrobení.

Za dlouhou životností vozidla stojí mimořádně pečlivá údržba. Vozový park havlíčkobrodských technických služeb ovšem jinak není žádný skanzen. Z výbavy místních vozidel by si mohli vzít příklad i některé větší DP. (foto: Libor Hinčica)

Kromě zmíněného vozu Karosa B 732 má Havlíčkův Brod k dispozici pouze nízkopodlažní, anebo částečně nízkopodlažní vozidla, z nichž všechna jsou zástupci značky Iveco, resp. Irisbus (nalezneme zde 2 vozy Citybus, 2 vozy Citelis, 2 vozy Crossway LE a 2 autobusy Urbanway). Nejen z hlediska údržby a čistoty vozidel by si mohla vzít z Havlíčkova Brodu příklad i jiná česká města. Dopravce už například od roku 2009 pořizuje autobusy vybavené klimatizací salónu cestujících, pasažéři mají k dispozici pohodlné polstrované sedáky a u vozů Urbanway nechybí ani USB porty pro nabíjení mobilních zařízení.

Libor Hinčica 

 

Podobné články