Společnost Stadler uspěla v tendru na dodávku nových jednotek vlakotramvají pro švýcarského dopravce Ferrovie Luganesi, který by měl provozovat plánovanou síť příměstských drah v okolí Lugana a již nyní zajišťuje provoz na trati linky S60 spojující Lugano s městem Ponte Tresa.
Právě na 12,2 km dlouhé úzkorozchodné (1.000 mm) trati zprovozněné v roce 1912 by se měly nové vozy objednané od Stadleru objevit předtím, než dojde k dostavbě dalších plánovaných tratí v Luganu a okolí. Na trati do Pente Tresa nahradí vozidla od Stadleru starší soupravy Be4/12, které pocházejí z konce 70. let.
Celkem bylo objednáno 9 jednotek, každá za zhruba 114 mil. Kč. Vlakotramvaje budou 45 m dlouhé a sedmičlánkové a budou moci být spojovány do dvouvozových souprav. V jejich výbavě nebude chybět klimatizace, kamerový systém (vnější a vnitřní), výsuvné schůdky pro překonání mezery mezi nástupní hranou a vozidlem atp.
Zajímavostí je, že jako základ pro vozidla neposloužila řada Stadler Tango, která je tvořena vozidly tramvajovými i vlakotramvajovými, ale Stadler Variobahn, tedy řada, která je oficiálně prezentovaná jako ryze tramvajová. Vozidla nasazená na trati (a později tratích) dopravce Ferrovie Luganesi sice jsou označovány jako vlakotramvaje, faktem však je, že k tramvajím budou mít mnohem blíže (už jen s ohledem na rozchod 1.000 mm, ale také s ohledem na počet dveří, jednu napájecí soustavu 1.200 V, použití koncepce „Multigelenk“ atp.). Vozidla budou 100% nízkopodlažní a jejich dodávky by měly být zahájeny od roku 2020, kdy se současně počítá se zahájením prací na první části příměstských linek vycházejících z Lugana (první úsek by měl být otevřen v roce 2027).
Libor Hinčica