Škoda Transportation dodá nové tramvaje z rodiny ForCity Smart (jež se vyrábějí ve Finsku) německému dopravci Rhein-Neckar-Verkehr (rnv). Celkem se bude jednat o osmdesát tramvají, které budou provozovány na tratích mezi městy Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg. Součástí kontraktu je navíc opce na dalších 34 vozidel. Celková hodnota základní dodávky bude dosahovat téměř 7 miliard korun. Pro Škodovku se jedná o nejvýznamnější kontrakt na nová vozidla z poslední doby a vůbec největší exportní zakázku v historii, a to jak z finančního, tak z výrobního hlediska.
„Ukazuje se, že se vyplácí naše strategie orientovat se i na západní trhy. Už v letošním roce dodáme mimo jiné první tramvaje do německého města Chemnitz. Unikátní na projektu pro rnv je, že tramvaje budou propojovat tři spolkové země našeho západního souseda,“ říká předseda představenstva a generální ředitel skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina. Těmito třemi spolkovými zeměmi budou Bádensko-Württembersko, Hesensko a Porýní-Falc.
Soutěž na tramvaje byla vypsána už v březnu 2017. Tendru se zúčastnili významní světoví výrobci kolejových vozidel, nabídka Škodovky se však ukázala jako nejlepší. Vozidla budou nasazena do provozu začátkem roku 2021.
„Jsem rád, že Škodovka opět uspěla na pro nás důležitém německém trhu. Tramvaje pro německého zákazníka vychází z typové rodiny tramvají ForCity Smart, které vyrábíme v našem finském závodu Transtech. V současnosti dodáváme tyto stroje do Helsinek a brzy do Tampere. Vynikající reference, zkušenosti z provozu v Helsinkách a navržené inovace pro rnv, byly klíčem k úspěchu v tomto tendru, který byl jeden z největších v Evropě za poslední roky. Do projektu budou zapojeni techničtí experti napříč celou skupinou Škoda Transportation. Vítězstvím v tomto tendru dokazujeme, že Škodovka může uspět i vedle největších světových výrobců městských kolejových vozidel,“ doplňuje Zdeněk Majer, viceprezident skupiny Škoda Transportation.
Škodovka navíc získá se svými tramvajemi jeden rekord. Její tramvaje dodané do Německa budou mít délku téměř 60 m. Tím by měla tramvaj s okřídleným šípem ve znaku „ukrást“ dosavadní rekord v délce jednoho vozidla španělskému výrobci CAF, jehož tramvaje dodávané do Budapešti měly délku 55,9 m. Nové tramvaje pro rnv by měly být ještě o takřka čtyři metry delší. Nejdelších vozů v šestičlánkovém provedení však vznikne pouze 12. Dalších 37 vozů bude v kratším 40m čtyčlánkovém provedení a 31 tramvají bude mít délku „pouze“ 30 m a tři články. Všechny tři verze budou využívat identickou platformu ForCity Smart, mají být obousměrné s otočnými podvozky a rozchodem 1.000 mm. Vozidla budou vybavena nejmodernějšími informačními systémy, kamerami a mnoha dalšími inovacemi. Maximální provozní rychlost vozidel bude 80 km/h. Výrobu tramvají by měl zajistit finský závod Škodovky, který stále vystupuje pod původní značkou Transtech Oy. Nepůjde tedy o české tramvaje, byť logo s okřídleným šípem ponesou.
„Projekt Rhein-Neckar-Tram 2020, na kterém spolupracujeme se společností Škoda Transportation, znamená zásadní krok k zajištění budoucí udržitelnosti kvality veřejné dopravy v našem regionu. K tomu, abychom zajistili vysokou kvalitu života v našich městech, je nutné mít především efektivní a komfortní veřejnou dopravu, kterou zajistí silná flotila nových vozidel,“ uvedl Martin in der Beek, technický ředitel společnosti rnv. „Škoda Transportation je pro nás partner, který má ve svém portfoliu produkt, který je inovativní a jeho vývoj byl už úspěšně dokončen. Tramvaje, které uvedeme do provozu, budou sloužit následující generaci cestujících. K tomu potřebujeme vozidlo, které není pouze pohodlné, ale také spolehlivé a efektivní,“ dodal Christian Volz, ředitel společnosti rnv.
Libor Hinčica za využití TZ Škoda Transportation