Výběrové řízení na dodavatele 25 článkových elektrobusů pro švédské město Umeå má svého vítěze. Překvapivě se jím stala společnost VDL Bus & Coach z Nizozemska, nikoli lokální producent Hybricon, ačkoli právě jemu byly dávány největší šance.
Prohra Hybriconu znamená, že do Švédska nezamíří další vozy vyrobené v Ostravě. Výrobu kompletních karoserií totiž zajišťuje pro Hybricon ostravská společnost Ekova Electric, která do Švédska dodala jak vozy v sólo provedení, tak článkové. Všechny byly dokončeny (montáž elektrické výzbroje) v Hybriconu a uvedeny do provozu právě ve městě Umeå. Sólo vozy byly označovány jako model HAW 12 (dle řešení nízkopodlažní části následovala písmena LE nebo LF), a HAW 18 (opět LE/LF). Předpokládalo se, že domácí výrobce bude mít v dalším kontraktu na 25 vozidel, jehož součástí má být i dodání nabíjecí infrastruktury, poněkud výhodu, byť s dříve dodanými vozidly nepanovala ve všech směrech spokojenost (problémy způsobovaly především nápravy a elektromotory v nábojích kol). Soutěž byla vypsána v únoru 2018 a nabídky měly být pokládány do 12. 3. 2018.
V květnu bylo oznámeno, že vítězem tendru se stala nizozemská společnost VDL Bus & Coach, která nabídla model Citea SLFA-180. Jednalo se pro ni o prozatím největší zakázku na elektrobusy ve Švédsku. Dodavatel vozidel bude zodpovědný také za jejich uvedení do provozu a dodávky nabíjecích stanic. Těch má vzniknout celkem 6 na konečných Tomtebo, Umedalen a Östra Ersboda a mají mít nabíjecí výkon až 450 kW. V noci se budou elektrobusy nabíjet tzv. pomalu (Overnight Charging) za využití 25 nabíjecích stanic, z nichž 24 má výkon 30 kW a jedna 50 kW. Vozidla mají jezdit na linkách MHD čísel 1 a 8. Provozovatelem bude dopravce Transdev Sverige. Elektrobusy budou vybaveny bateriemi o kapacitě elektrické energie 169 kWh a nabíjet se budou skrze pantograf na střeše. K dispozici má být celkem 48 míst k sezení, o počtu stojících cestujících zpráva výrobce mlčí.
Elektrobusy musí být pro provoz na severu Švédska přizpůsobeny, což znamená zejména silnější izolaci a zesílené topení v interiéru. Mimoto nebude chybět klimatizace salónu cestujících, či USB zásuvky.
Pro Hybricon znamená prohra citelný zásah. Ztráta na domácím hřišti byla téměř nemyslitelná a první reakcí výrobce na vítězství značky VDL bylo deklarování zájmu prověřit, zda se proti výsledku tendru neodvolat. Koncem května však Hybricon oznámil, že nenalezl důvody k odvolání, a tak o zakázku definitivně přišel. Společnost věří, že by mohla být na trhu ve Švédsku významným hráčem a že by mohla mít výhledově na trhu větší podíl než Volvo nebo čínské BYD. Zatím je ale její situace poněkud komplikovaná. V listopadu 2017 dokonce město Umeå výrobci nezvykle půjčilo 12 mil. švédských korun (cca 30 mil. Kč), které má výrobce s tržním úrokem splatit do 1. 4. 2021. Peníze přitom nejsou investicí, ale jen provozní půjčkou. O další 4 mil. švédských korun (cca 10 mil. Kč) byli požádáni vlastníci Hybriconu (společnost Remod Invest AB). Po prohraném tendru nyní nemá společnost žádné zakázky na nová vozidla.
Libor Hinčica