Menu

Neznámé karosy – 4. díl – Karosa ŠM 8

Autobus Karosa ŠM 8 na výkresu ze srpna 1962. (zdroj: archiv Iveco Czech Republic)
Autobus Karosa ŠM 8 na výkresu ze srpna 1962. (zdroj: archiv Iveco Czech Republic)
Stáhnout PDF
Nezařazené
26. 06. 2018 16:11
Redakce
1 minuta čtení

Do výroby malých autobusů se Karosa hodlala pustit v průběhu své existence několikrát, nikdy však (vyjma ojedinělých pokusů) tuto snahu nedotáhla z nejrůznějších příčin do konce. V minulém díle našeho miniseriálu jsme se podívali na návrhy kratších modelů legendárního typu ŠM 11 o délce 9 m, které vznikly ve variantě městského, linkového i zájezdového provedení. Kromě devítimetrové varianty ale přicházela v úvahu produkce ještě kratší délkové verze, a sice 8m vozu.

Autobus Karosa ŠM 8 na výkresu ze srpna 1962. (zdroj: archiv Iveco Czech Republic)

Výkres, který se dochoval, je datován srpnem 1962 a vyobrazuje pouze městské provedení ŠM 8. Není však vyloučeno, že existovaly ideové návrhy také pro další varianty. Autobus měl mít délku rovných 8 m a rozvor náprav 3,7 m. To je pro představu méně, než dnes mají například některé minibusy Sprinter od Mercedesu. Výměna cestujících měla probíhat skrze dvoje dveře, z nichž první by byly pouze dvoukřídlé o šířce 800 mm, zadní pak trojkřídlé o šířce 1.200 mm. Autobus o šířce 2,5 m měl pojmout 23 sedících cestujících, 4 místa u předních dveří nad nápravou měla být situována podélně.

Libor Hinčica

Odkaz na první díl – Trolejbus z roku 1950
Odkaz na druhý díl – První návrh legendární „ešemky“?
Odkaz na třetí díl – Autobusy Š 9


Ve spolupráci s archivem společnosti Iveco Czech Republic přinášíme našim čtenářům nepravidelný miniseriál určený pro webové stránky našeho časopisu, který bude pojednávat o projektech vzniklých v rámci národního podniku Karosa, jež se nedostaly do výroby ani ve formě funkčního vzorku či prototypu. Dodnes se však podařilo zachovat některé materiály, které ukazují, čím vším se výrobce v minulosti zabýval.

Je však nutné mít na paměti, že výkresy nerealizovaných vozů neznamenají, že se jednalo o vozidla, která do výroby někdy zamířit měla. Často šlo jen o ideové skici, možné modifikace existujících typů atp., přičemž k většině z nich se nedochovala žádná další dokumentace. Proto je nutné brát uveřejněné materiály spíše jako zajímavost a doplnění mozaiky historie našeho nejvýznamnějšího výrobce autobusů a nepřisuzovat jim příliš velkou váhu v rámci rozhodovacích procesů vedení podniku, protože takovou váhu patrně nikdy neměly.

Podobné články