Již od neděle 15. 7. 2018 mohou cestující, kteří využívají čipové karty Integrovaného dopravního systému Moravskoslezského kraje ODIS s nahranými dlouhodobými časovými jízdenkami využívat na trase Návsí (Jablunkov) – Třinec centrum – Český Těšín – Havířov – Ostrava-Stodolní a Ostrava-hlavní nádraží také tří ranních spojů RegioJet RJ 1002, RJ 1004 a RJ 1006.
O začlenění dopravce RegioJet do systému ODIS se hovořilo již na podzim 2017, přičemž se uvádělo, že by vybrané spoje mezi Návsím a Ostravou mohly být zařazeny do systému již od prosincových změn jízdních řádů. K tomu ale nedošlo a odsunuty byly také další termíny. A tak vše odstartovalo až v polovině července.
Nutno dodat, že šlo o start velmi nenápadný. Koordinátor IDS v Moravskoslezském kraji (KODIS) věnoval spuštění jen krátkou zprávu na svém webu, facebooková prezentace se v uplynulém týdnu soustředila hlavně na soutěž o vstupenky na festival Colours of Ostrava a informace o možnosti využití nových vlakových spojů se zde neobjevila vůbec. I RegioJet – obvykle v informovanosti velmi pružný – ale tentokrát reagoval až se zpožděním a o možnosti využití svých vlaků v rámci IDS informoval tiskovou zprávou až po dvou dnech (v úterý 17. 7. 2018).
Do ODIS jsou zařazeny jen spoje s odjezdem z Návsí ve směru Ostrava (a dále pak Praha) ve 4:24, 5:24 a 6:24 hodin a s příjezdem do Ostravy hlavního nádraží v 5:26, 6:26 a 7:26 hodin. V opačném směru žádné vlaky RegioJetu integrovány nejsou.
Integrované spoje zastavují ve stanicích a zastávkách Návsí (Jablunkov), Bystřice, Třinec centrum, Český Těšín, Havířov, Ostrava-Stodolní a Ostrava-hlavní nádraží.
„Jedná se o vítané doplnění ranních spojů vhodných zejména pro dojíždění za zaměstnáním či do škol do Ostravy a dalších významných center Moravskoslezského kraje. Počet cestujících, využívajících předplatní časové doklady v rámci Integrovaného dopravního systému Moravskoslezského kraje ODIS, neustále roste a doplnění tří spojů RegioJet v ranní dopravní špičce ještě dále zvýší nabídku možností pohodlného dojíždění vlakem. Jsme rádi, že systém integrované dopravy Moravskoslezského kraje poprvé doplnil také dopravce, který své spoje provozuje bez objednávky kraje, zcela na své komerční riziko“, říká Jakub Unucka, náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu.
Pro RegioJet je však začlenění do systému ODIS výhodné, neboť od kraje bude pochopitelně za přepravné cestující s kartou ODISka získávat náhradu jízdného. Výběr pouze třech ranních spojů a navíc pouze ve směru do Ostravy není náhodný, protože právě tyto spoje má RegioJet problém obsadit. Například na středu 18. 7. 2018 jsou spoje s odjezdy v 7:24 a 11:24 z Návsí již plně nebo téměř plně obsazené (jedná se však o vlaky, které v Návsí nezačínají, protože jsou vedeny již z Košic), na trojici ranních spojů, které jsou zařazeny do systému ODIS, je však na každý v době psaní tohoto příspěvku k dispozici okolo 200 volných míst. Cestující s ODISkou tak mohou přinést RegioJetu peníze, které by jinak zřejmě nezískal, neboť by spoje jely stejně až do Ostravy nenaplněné.
Pro cestující s platnou dlouhodobou časovou jízdenkou ODIS jsou ve vlacích RegioJet vyhrazena pouze místa k sezení 1–40 ve voze tarifní třídy Low-cost, což jsou velkoprostorové vozy bez servisu (pomineme-li WiFi připojení) původem od švýcarských drah SBB (r. v. 1980, modernizace v letech 1999–2001), které celkem nabízejí 80 míst k sezení (polovinu kapacity nejnižší tarifní třídy si tak RegioJet nadále ponechává pro „své“ cestující).
Po nástupu předloží cestující palubnímu personálu RegioJet svou čipovou kartu ODISka a ten načtením údajů z ODISky přes elektronickou čtečku ověří platnost jízdenky a trasu, na které cestující cestuje.
Uvedené vlaky RegioJet budou v rámci systému ESKO Integrovaného dopravního systému Moravskoslezského kraje ODIS označeny jako linka R60.
Libor Hinčica