Bulharská metropole se dočkala první nové jednotky metra Siemens Inspiro. Jednotky tohoto typu jsou do Sofie dodávány na základě vítězství v tendru z podzimu 2015. V něm však neuspěl německý Siemens sám, ale v konsorciu s polskou společností Newag.
V Polsku probíhá kompletace vozových skříní metra, přičemž pro Siemens nejde o první spolupráci s Newagem na poli výroby souprav Inspiro. Společně obě firmy vyhrály a realizovaly i zakázku na metro pro Varšavu, kde uspěl rovněž model Inspiro (verze pro Bulharsko je s tou pro polské hlavní město příbuzná). Výroba vozových skříní (hrubá stavba) probíhá v závodě Siemensu ve Vídni, podvozky jsou z Grazu.
Do Sofie má být dodáno celkem 20 souprav metra, každá z nich bude pouze třívozová. Finální montáž probíhá v Polsku, nicméně první dokončená souprava si před předáním do Bulharska odskočila již v listopadu 2018 na zkušební okruh Siemensu v Německu, kde se testovala po dobu několika měsíců.
Do Bulharska jsou vozidla transportována jednotlivě za využití silničního tahače. Předpokládá se, že v provozu by se měly objevit jednotky v roce 2019, kdy by měla být dokončena první část třetí trasy sofijského metra, jež má být vedena v relaci východ-západ. Hodnota kontraktu je zhruba 140 mil. €, kromě vozů ale zahrnuje tato částka i dodání signalizačního zařízení. Dopravce může využít opci na dalších 10 jednotek. Čelní vozy soupravy jsou vybaveny kabinou strojvedoucího, ačkoli třetí trasa metra má již umožňovat automatický provoz.
Třetí trasa metra bude využívat vrchní napájení z trolejového vedení, nikoli boční napájecí kolejnice, jako je to u stávajících dvou tras. Doplňme, že první trasa metra v Sofii byla otevřena až v roce 1998. Dnes má síť metra délku okolo 40 km a – jak dokumentuje výstavba třetí trasy – stále se rozvíjí. Doposud poslední nový úsek přivedl metro v roce 2015 až k sofijskému letišti.
Libor Hinčica